Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jagrullar!

Jag går i tankarna att skaffa en bil till familjen. Den kommer användas då och då för att besöka släkt och vänner, storhandla, åka till skogen. En klassisk familjebil alltså. Jag värdesätter inte en nyare bil speciellt mycket med tanke på hur den ska användas, den ska vara ett verktyg som tar mig från a till b och inte så mycket mer. Med tanke på prisutvecklingen på begagnatmarknaden känns allt dyrt, således kikar jag mot äldrehögmilade bilar i förhoppningen om att spara en slant.

För att den ekvationen ska gå ihop förstår jag att jag kommer behöva mecka en del själv, något jag aldrig gjort förut. Jag tycker dock om att lära mig nya saker, och vad jag har förstått är inte V70n oändligt komplicerad. Jag har skaffat mig en bild av att jag kommer kunna kolla upp och undvika de största felen innan köp, och sen lära mig att göra lite småfix och service själv, men det kanske inte är så enkelt?

Jag är väll helt enkelt här på forumet för att få en reality check! Hur långt tar man sig på YouTube, Haynes , och frågor på jagrullar? Hur stor är risken att bil fanskapet äter upp varenda helg? Är det någon som gjort en liknande ”resa” som jag beskriver?

Jag tittar lite löst på bilar runt 25k mil, ofta runt 40-50k. Jag är dock inte bunden till just det priset, så är öppen för förslag.
Försök hitta en bil som är någorlunda fri från rost. Bilar som gått i norra landsänden, helst i inlandet, kan vara i nyskick medan de som gått i söder kan vara totalt upprostade.
Man måste kolla noga undertill, samt kolla skärmkanter och dörrnederkanter.
Är karossen rostig kan man anta att fjädersäten, tröskellådor, bromsok mm är lika rostiga
Att byta lite slitdelar är ingen stor grej om man vet att karossen är intakt och motor/växellåda är i bra skick..
Personligen skulle jag undvika turbo, awd och automat. Kan bli väldigt dyrt i underhåll på en gammal bil
Plus djupfryst 6 månader om året :-D (jag är född strax norr om polcirkeln)
Saltgränsen på E4:an gick väl vid Husum förut.. Det kanske är ändrat.
Några rostbubblor gör ingenting, men man får kolla så att den inte har blivit "påbättrad" allt för mycket. Då gömmer många ofta bara rosten. Sen är V70 en ritkigt bra platform, kan inte allt om de bilarna men vet att turbo varianterna är särskilt eftertraktade som( 2,4t), (2,5t) och framförallt T5 som alla är bra mtorer. Sen har du diesel D5'an också som brukar gå för större pengar. Väljer man att gå för en något nyare runt 2006 model med hyffsad miltal och bra ägarhistorik så kan man nog räkna med att den ska gå relativt problemfritt. Det är ju viktigt att kolla så att alla större servicar har genomgåtts. Kamrem och vevhus ventilation som några exempel :-)
AC & kylfläkt

Jag har haft lite trassel med min AC och har efter[…]

Tomgång och vevhusventilation

Har du kollat tomgångsmotorn? Den har ett sl[…]

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tror[…]

Kvittrande på tomgång brukar vara l&ou[…]