Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1603228
Lite frågetecken kvar innan jag lossar allt och släpper ned den. Det största är nog om/hur den där lås ringen gör att växelspaken lossnar, kanske får bända lite för att se hur det fungerar och läsa vad haynes säger.

Nya kopplingen kom också.
P_20250228_114044.jpg
P_20250228_114044.jpg (3.27 MiB) Visad 2070 gånger
Idag vart det inte så mycket plankor den fick pressa, blev kopplings vajer istället.
P_20250228_131036.jpg
P_20250228_131036.jpg (3.33 MiB) Visad 2070 gånger
Inte lika fräsig som lennartes men funkar nog, frågan är vart den ska fästas, den ska väll hindra motorn från att tippa bakåt och slå i fördelaren, så det känns som att motor fästet inte hjälper så mycket. Brorsan sa att planka och domkraft under oljetråget långt bak borde kunna hindra den från att tippa bakåt?
P_20250228_144250.jpg
P_20250228_144250.jpg (2.69 MiB) Visad 2070 gånger
Den sitter i motorfästet nu fast det kanske är fel? Grenröret första cylindern kanske är bättre?
P_20250228_144308.jpg
P_20250228_144308.jpg (2.59 MiB) Visad 2070 gånger
Är det några bultar som är olika långa, förutom de mindre längst ned? Gjorde en bult karta om det är så, tog bort de bökigaste bultarna också.
P_20250228_144425.jpg
P_20250228_144425.jpg (3.3 MiB) Visad 2070 gånger
Bilagor
P_20250228_144356.jpg
P_20250228_144356.jpg (2.64 MiB) Visad 2070 gånger
#1603246
Visst är det en seegersäkring där sitter.... då behöver man ju en seegersäkringstång..... De är några år sedan jag hade ner växellådan. Men visst är det så...
Angående stödet i motor rummet så sitter det lyftöglor. En vid grenröret mellan cylinder 2 och 3 och ren vid termostathuset. Nu änvände jag inte den vid termostathuset utan band den
om 4-ans insug. Men min motor är ju lite annorlunda (16V motorn B234F).
#1603270
Ja jag hittade en sådan tång i gömmorna och fick bort den. Läste haynes och med den borta så ska spaken och gummit sitta kvar. men med lite rost blir det säkert lite trögt som det brukar.
seegersäkring är ett ord jag inte hört, låsring eller spårring trodde jag de kallades.
Enligt haynes kan man tilta motorn lite men man får undvika att slå i torpedväggen med motorn. Får se vart jag fäster den, grenröret längst bak kan nog fungera rätt bra så kan jag försiktigt sänka den om det behövs. Ska nog byta "pump" spännbandet mot en vanligt då det är nog lite överdrivet eftersom motorn får tilta lite så behöver det inte vara super spänt. Ja du har den lite bättre motorn...tills kamremmen går av ;-)
Min bror har bytt ett par kopplingar på gamla volvos och han minns inte att han använde en motor hållare men han kan ha använt en domkraft under oljetråget istället.
ruckar jag inte lådan som en galning när jag lossar den är det nog inga problem. Kommer ha en lyft under och nog mer rucka den åt sidan om den bråkar lite.

Läst på lite om styrlagret och det kan vara lite bökigt att få ut. Sett folk som fyllt hålet med blött papper eller fett och sedan slagit in något som tätat rätt bra så har det pressats ut. Får hoppas mitt sitter löst.
#1603276
Du behöver inget extra stöd till motorn. Tittar du på framaxelbalken så sitter det en gummikudde på bak/översidan som sumpen kan bottna mot. Lossar du de fyra skruvarna till spakstället jag skrev tidigare så slipper du bekymmra dig på låsringen. De övre skruvarna brukar jag sätta tillbaka med sina distanser innan jag tar ner lådan.
#1603286
Nu är låsringen borta så lossar spakstället med lådan så gör den det, kärvar det så kör jag nog på ditt sätt. Så motorn KAN inte slå i torpedväggen? Volvos egen reparations handbok säger det. Står att man ska hålla fördelaren ca 1cm från torpedväggen med hjälp av stödet. Du kan mycket väl ha helt rätt men nu har jag ändå byggt ställningen där så den får stå där ändå så märker jag om jag kan lossa sedan utan att motorn tar i torpedväggen.
#1603294
Min växellåda (M46) är definitivt tyngre än M47. Sedan, ju mer du kan få ner lådan i bakkant desto lättare att komma åt skruvarna. Jag bytte vevaxelgivaren (kablen var skadad) när lådan var nere, busenkelt. Skruvade ner med fästet, bytte i skruvstycket. Hade varit svårt på plats.
#1603295
Alla bultar lossade jag när lådan satt fast. Förlängarna gjorde det rätt enkelt. Lådan sitter nu fast istället den vägrar lossna legat och ruckat svurit och lossat allt möjligt för att få loss den i snart 2 timmar men den vägrar. Stoppat in mejsel i gliporna jag hittar och bänt men den rör sig inte en en millimeter, spänt kopplingen men inget verkar fungera. Den har väll styr pinnar, får det till 3 st när jag undersökte andra lådan. Misstänker att dom kanske rostat fast?
Ringde min bror som får komma över, han skrockar alltid när jag berättar om mina volvo problem då han tycker det är världens enklaste bil att mecka med. Får se vad han säger nu :-D
Försökte lossa spakstället men mutterpickan klarade inte av bultarna på växelådan, kanske måste smörja. Lossade istället spakstället i bilen också, gick snabbt så hela växel spaken får väll följa med helt enkelt Ska försiktigt försöka bända loss den också. ROST är nog bland det värsta som finns.

Byta lite kablar ska jag göra, nuddade bromsljus kabeln och den gick av, bytte bensinpumps kabeln för några år sedan då den också gick av då den enbart satt med EN liten kardel(tror de individuella små kablarna heter så).

Nya bilder också såklart.
Sådär tänker jag lyfta den, lyften ska klara 500kg så det bör inte vara något problem där. Använt den till rätt mycket, tex hålla upp motorn när jag sågade av balkarna för att kunna laga rost på saaben.
P_20250301_110942.jpg
P_20250301_110942.jpg (3.7 MiB) Visad 1327 gånger
Ser nu på bilden att det sitter ju en till låsring där också. Den ser inte så rostig ut så från det hållet kan jag nog få bort spaken.
P_20250301_110922.jpg
P_20250301_110922.jpg (3.79 MiB) Visad 1327 gånger
#1603312
Här händer det grejor. När jag höll på som mest med dessa ”roliga” övningar var bilarna inte så gamla o rosten hade väl inte fått grepp ordentligt. Hmmm jo, det där med spaken anade jag nästan att det kunde jäklas. Synd att bultarna spakställ/v låda inte gick att lossa, den metoden verkar annars vara många som använder. Och ja det kan sitta rejält svänghjulskåpa/motor. Ofta styrstiften som håller fast och man man får vicka o vicka tills det släpper. Försiktigt kan man ev knacka in en kniv eller mejsel i springan o försöka på det att röra på sig.
//Chris
#1603324
Det var jävlar vad den satt. Min bror var inte förvånad men vi fick hålla på ett bra tag innan den ens började röra på sig. Sakta men säkert fick man knacka in en mejsel så den delade sig hyfsat jämnt och den kämpade emot hela vägen. Var de två styr pinnarna som var väldigt rostiga så det var dom som kärvade ordentligt. En knackade medan den andre ruckade och drog.
Styrlagret fick jag ut genom "fett tricket", fick jag lära min bror något nytt. Fyllde utrymmet bakom lagret med fett och sedan knackade jag in centrerings verktyget, fyllde på med mer fett tills det kom ut helt. Har man ingen lager avdragare så funkar det att göra sådär också. Ska tydligen fungera med blött papper också och då behöver man inget som tätar helt, ska fungera med tex en förlängare.
Linoljade på rostiga skruvhål över lådan och tog bort det värsta skiten på lådan och gjorde rent sväng hjul och kopplings detaljerna ordentligt.

Det nya uttrampningslagret kändes "billigt" och klent med mycket plast. det gamla var det bara metall på och gediget byggt. verkade inte allt för slitet, nästan så jag ville ha kvar det gamla. Havererar den plastiga(eller smälter) som sitter där nu åker gamla in igen, om det inte finns nya helt i plåt och stål som det gamla original lagret?

Kunde inte hitta några spår av läckage så svänghjulet lossade vi inte på. Den nya kopplings lamellen var tydligt märkt med vilken sida som skulle ligga mot svänghjulet.

Nu ska bara allt dit igen, koppling och växellåda är på plats så jag kan ägna mig år "fin liret" som är kvar. Går mycket snabbare när man är två och min bror sa att samma jobb som han gjorde med mig nu gjorde han på en KIA och det tog 3 dagar. Så även om jag tyckte det här var lite bökigt så är det fortfarande en väldigt enkel bil.

Spaken lossnade inifrån bilen och det var så snabbt och enkelt att det borde alla göra.
P_20250301_124257.jpg
P_20250301_124257.jpg (3.59 MiB) Visad 955 gånger
En kontakt lite i vägen för en av skruvarna men inget direkt problem.
P_20250301_124301.jpg
P_20250301_124301.jpg (3.1 MiB) Visad 955 gånger
låsringen som höll i spaken ovan ifrån, lite nytt silikon fett och rengöring så är den som ny igen.
P_20250301_124313.jpg
P_20250301_124313.jpg (2.16 MiB) Visad 955 gånger
#1603386
Skönt att ni fick till det, det där med spaken, exakt sådär såg det ut på min 760T -84, då tog man låsringen på insidan. Har inte på det klara när man egentligen kan lämna spaken kvar. Nåja, det där gick ju bra. Kul med bara finliret kvar du, då är snart kärran på rull med både nya bromsar o ny koppling.
Ligga under bilen gör ju ofta att det är extra knöligt när saker sitter fast. Jag hade tillgång till smörjbrygga när jag haft ner diverse växellådor. Fast å andra sidan bankar man lätt skallen i diverse vassa saker istället.
//Chris

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter e[…]

Tidigare inlägg om att det krävs en ex[…]

Letar oljetryckmätare

Här är ju faktiskt en mätare med li[…]

Eftersom du frågar vad man borde göra s[…]