NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bromsoket kan sitta kvar. Skruva i nya slangen i oket tills den bottnar och dra åt. Sen styr du in slangens 6-kanthylsa i fästet (som har invändigt 12-kantgrepp) så att slangen inte blir vriden och sist skruvar du i nippeln, den snurrar ju fritt på röret. I en rostfri värld vill säga :-D
Erik Å skrev: fre 28 feb 2025, 10:10 Bromsoket kan sitta kvar. Skruva i nya slangen i oket tills den bottnar och dra åt. Sen styr du in slangens 6-kanthylsa i fästet (som har invändigt 12-kantgrepp) så att slangen inte blir vriden och sist skruvar du i nippeln, den snurrar ju fritt på röret. I en rostfri värld vill säga :-D
Så är det ju ja, det var så länge sen jag bytte en bromslang, men känner igen din beskrivning nu 👍..
Om det skulle bli gängpaj, är det isf tillåtet att kapa röret och köpa en bit rör att skarva på? (har en bra liten röravskärare och koningsverktyg)
Okalettos skrev: fre 28 feb 2025, 11:03 Om det skulle bli gängpaj, är det isf tillåtet att kapa röret och köpa en bit rör att skarva på?
Vet ej men kolla tråden jag länkade till ovan.
Där finns hela byta nippel/kona om-diskussionen :-)
Ja luftning är noll problem ser på bild du har burk med slang för det. O skiter det sig med bromsrör så gör ny kona /nippel alt byt hela röret . Är ju inte nån lång väg det är fram du jobaar med.

----- Är det bara jag som jag ett super segt forum? eller är det forumet? När jag ändå är i gång -----
vjohnj skrev: fre 28 feb 2025, 18:40 Ja luftning är noll problem ser på bild du har burk med slang för det. O skiter det sig med bromsrör så gör ny kona /nippel alt byt hela röret . Är ju inte nån lång väg det är fram du jobaar med.

----- Är det bara jag som jag ett super segt forum? eller är det forumet? När jag ändå är i gång -----
Ok, oroar mig säkert i onödan, som vanligt, nu för tiden 😜

Samma här, supersegt forum sen en vecka eller två 🤔, men, bara när jag kör via wifi.. Kör jag utan wifi så går det normalsnabbt :party:..
20250303_131042.jpg
20250303_131042.jpg (2.18 MiB) Visad 1784 gånger
Har kikat lite mer noggrant på bromsrörens dragningar och/men upptäckte då att röret vänster fram har knölar på sig 😬, se bilden.. Dvs det röret bör man byta omgående, eller?
Okalettos skrev: mån 03 mar 2025, 15:04 Du, det var väldigt bra tänkt 😅, ska rengöra och se 🙂👍
Passa på att kolla om det finns tillräckligt slack i rörböjarna inne i motorrummet så du kan dra fram 15mm till.
Utifall du måste kapa vid nippeln och kona om :-)

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]