Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1603197
Tändning påslagen = alla varningslampor samt helljusindikator lyser. Inte ett tecken till liv i motorn. + Har dragit kabel från batt. för olika jordn.punkter, men inget fungerar ändå.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1603206
StoraB skrev: tor 27 feb 2025, 23:26 Tändning påslagen = alla varningslampor samt helljusindikator lyser. Inte ett tecken till liv i motorn.
Normalt ska dom lysa i startläge också, men slocknar dom är felet i batteri, batterikablar. Är dom tända i startläget är det fel i startmotorn, solenoiden, batteri.
Du kan (som jag skrev i en annan tråd) knacka på startmotorn, alternativt kortsluta mellan dom 2 stora muttrarna på startmotorn med en kraftig skruvmejsel. Är startmotorn Ok ska den "gå igång" Dock snurrar i detta läge inte motorn, bara ankaret i startmotorn. Fungerar startmotorn i detta läge, är förmodligen felet I tändlåset eller kontaktstycket bakom.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1603274
StoraB skrev:Glömde nog skriva att startmotorn verkar fungera som vanligt. Tack för bra svar...
Ok. Kolla då säkringarna vid batteriet. Där är huvudsäkringen för insprutningen. Det brukar ärga där. Även säkring 4 vid dörrstolpen, den är för bl.a tankpumpen.
Användarvisningsbild
av freak1
#1603360
StoraB skrev: fre 28 feb 2025, 21:21 Glömde nog skriva att startmotorn verkar fungera som vanligt. Tack för bra svar...
Menar du att startmotorn/motorn går runt när du vrider på nyckeln? Gör den det så kolla så kamremmen är hel, är det kass går motorn runt men den startar inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1603455
Även på 240 kan motorn går sönder. Just kamremmen är en sak man lätt glömmer. När dessa bilar var nya ingick det i 1000 mils servicen att efterspänna remmar. Och då även kamremmen. Om man bara "kör på" så "slackar" kamremmen med tiden och kan "kugga över" en kugg och kanske två. Då är bilen fortfarande körbar, men om kamremmen går av (händer oftast vid start) så kommer man ingenstans. På dessa motorer händer inget med motorn utan det är "bara" att sätta på en ny rem och köra vidare. På modernare motorer (4-ventilsteknik) så blir det dyra reparationer, e.v skrot.

Ta bort locket på ventilkåpan, titta ner på kamaxel när någon "kör" på starten. Då ska kamaxeln gå runt, står den still är remmen av.
Användarvisningsbild
av freak1
#1604794
StoraB skrev: sön 02 mar 2025, 23:50 Du menar att kamremmen kuggat över. Är inte det ovanligt ?
Jag menar inte kuggat över utan att den gått mitt av helt enkelt, då går motorn runt men den startar inte.

Låter bra, var först inne på[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]