Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rasmus85
oskich skrev:Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr inkl frakt.

https://www.aliexpress.com/item/1005005293199461.html

Man får installera drivrutinen separat:
drivrutin (MongoosePro® JLR):
https://www.opusivs.com/support/downloads
Kul att du har testat och bekräftar att den funkar.
Jag har sneglat på den där en längre tid men har inte riktigt vågat.. Jag är väl lite feg, men vågar inte koppla in en pryl för 250 kr i en bil värd kanske 100.000.. Inte kul om den bränner något dyrt / svårt att felsöka.

Jag kör med icarsoft men är ganska besviken på den. Har provat den på många olika bilar.
På vissa bilar kan man göra väldigt mycket (bl.a. min Volvo V70), på andra bilar nästan ingenting.
Jag känner också att det är svårt att hitta rätt funktioner, ologiska menyer.
En sak som jag fortfarande inte lyckats är att aktivera första bränslepumpen efter att jag tömt bränslefilterhållaren i samband med service (diesel).
av Rövarkungen
Hej!
Jag hade blivit väldigt tacksam för ett pm från någon med den senaste vida-versionen! Måste få tag i en arbetsinstruktion…
av Valle444
Jag har beställt en V165 JLR Pro. Är det bara att ladda ner MongoosePro® JLR-drivrutinerna? VIDA ingår med produkten. Jag använder dock Windows 10, så jag behöver en virtuell maskin, vilket enkelt kan lösas via Volvodiag. Jag planerar att försöka återställa vätskenivån för mitt Eolys-additiv i min Volvo V70 1.6 Diesel Eco Drive från 2009. Tror ni att detta kommer att fungera, eller har jag missat något?
av Jonas_latt
Måste det va just V165 JLR Pro kabel man måste köpa för det ska funka med vida och VDASH.

Eller kan man köpa vilken obd2 till usb kabel som helst.
Finns ju från 100kr till 1000kr.
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Följde @oskich förslag och beställt kabeln som föreslås. Får återkomma med en recension. Nu återstår det att hitta en gammal dator som lirar ihop med Windows 7 och VIDA.
Användarvisningsbild
av oskich
chrisrolex skrev: tor 06 feb 2025, 22:13 Följde @oskich förslag och beställt kabeln som föreslås. Får återkomma med en recension. Nu återstår det att hitta en gammal dator som lirar ihop med Windows 7 och VIDA.
Funkar fint att köra programmet i en virtuell maskin. Jag använder VirtualBox
Användarvisningsbild
av chrisrolex
Då var VIDA fixat och hyfsat enkelt att komma igång.

En kort sammanfattning av hur det gjordes:
Hårdvara (tacktips till @oskich):
  • En PC med Windows 10 installerat
Mjukvara Utdrag från guiden var processen följande:
  • Tanka ner iso-filen för VIDA
  • Ladda ner patchen 2099.zip
  • Följ instruktionerna för installationen
  • Jag gjorde ett undantag från guiden och ställde in Microsoft Edge i Internet Explorer-läge istället. Detta är gratis och kräver inte tredje-parts plugin.
Senast redigerad av 2 chrisrolex, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av LeifA
Ja, och tvärtom att den ser koder som inte finns med riktig felkodsläsare.
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]