Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V502006
Hej! Har nyligen införskaffat mig en 2005 XC70 D5 163hk och har ett problem där bilen IBLAND går in i limpmode och får upp texten ”motor service erfodras” vid rejält gaspådrag

Har även märkt ett pysande ljud vid gas med ett dump ljud när man släpper gasen. Dehär ljudet förekommer dock INTE när man varvar bilen när den står still.

Tycker även bilen varvar ganska högt och ibland inte vill växla upp, ifall det kan ha med detta att göra.

Har felkod P0244 och P0102
Se över slangar och rör på trycksidan/efter turbon och även intercoolern.
Rör kan ha sprickor som inte är direkt synliga men som ger med sig när turbon börjar ladda.
Sen finns även lagrade felkoder att läsa ut som kan ge en fingervisning i felsökningen.
Har nu kollat och till synes ser allt helt ut och har även känt efter på de som jag kommer åt utan framgång.

Vet inte hur jag ska göra nu, ljudet kommer som sagt bara under färd och inte om jag varvar stillaståendes? Hade varit enklare då så hade någon kunnat höra varifrån det kommer
Felet kan vara också med avgasreningen att göra. Min bil XC90 D5 2007 drabbade med mystiska limpmode händelser och gav inga felkoder. Volvo bytte tryckgivaren ,som skulle ha varit den vanligaste orsaken ,och var tillverkat av Ford och tydligen skräp. Men den egentliga felet hittades senare från rörsystemet mellan katalysator och tryckgivare.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]