Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har en v90 med 360 kamera, en rackare i grillen alltså. eftersom vi en den norra delen av landet är utan dagsljus så ska det installeras extraljus.

alternativ 1 är 3 st lampor i fronten, alltså en precis framför kameran.

någon som gjort det? är det bara 360 kameran som påverkas vid parkering eller har den någon annan funktion?

alternativ 2 är 2 runda bakom grillen men maximal ljus är att föredra
Är bara kameran för parkering som är där. När bilarna fick Google systemet så flyttade radarn ner dit också.

Mvh
Per
Jag hade låtit monterat två bakom grillen och en ramp under skylten, just för att kunna behålla 360-funktionen. Kan man vara utan den är det väl en annan sak kanske...
Har dessutom idag (på min färd här i norra Norrland) sett ett helt gäng med olika bilar som har en LED-ramp motsvarande bilens bredd monterad på taket, förmodligen med magnetfot. Allt från Passat till Zoe.
Om det kan man tycka vad man vill, men är det något som inte skadar bilen och är möjligt att demontera är det ganska smart.
Jag går med liknande funderingar inför bilbyte.
Idag kör jag V90 utan kamera men när jag köpte den störde jag mig på att mittenexraljuset hamnade så långt fram pga emblemet .
Mest därför utökade jag till fyra extraljus och tänker att man då kan trixa lite med placeringen för att få kameran att funka hjälpligt.
Den främre kameran är av fisheyetyp för att den även ska kunna se praktiskt taget rakt ut till sidorna. Jag har inte provat, bland annat av den anledningen, men det bör ju vara omöjligt att montera ljus i/vid grillen utan att skärma av något av dess synfält. Sidtittandet har kanske mest existensberättigande om man ofta kör ut ur portar i städer eller bakom häckar, murar eller liknande.

Hur radarns sidolober påverkas har jag ingen aning om. Den XC90 jag har nu har bara kameran i grillen. Vår XC70 gillar inte konkurrens om utrymmet framför grillen, för den har radarn där.
Jag monterade 2st.extraljus på ett egengjort fäste i rostfritt,ljusen sitter längst ut i grillen.
Funkar bra med både kamera och bra ljus.
20240815_075138.jpg
20240815_075138.jpg (4.03 MiB) Visad 2162 gånger
20240815_070707.jpg
20240815_070707.jpg (4.29 MiB) Visad 2162 gånger
Kanske inte så snyggt men inte så snyggt med en älg på huven heller.

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]