Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
tobben_b skrev:Känns osymmetriskt med en dubbelturbo på en femma väl? ;)
Ingenting är omöjligt! :wink:
av patryk
Det e jag inte helt hundra på helt ärligt. Men jag har inte hört något annat.
Fast rent spontatnt så känns det ju kanske mer rätt på en fyra eller sexa... Fast tror nog inte vi får se en diesel sexa...
Användarvisningsbild
av villon
Att volvo inte har växellådor som pallar effekt för över 300hk är väll lite bullshit endå. Hur många 850 och x70 och s60 finns det inte med effekt en bra bit över 300 hk med originalväxellådor.
villon skrev:Att volvo inte har växellådor som pallar effekt för över 300hk är väll lite bullshit endå. Hur många 850 och x70 och s60 finns det inte med effekt en bra bit över 300 hk med originalväxellådor.

Jo visst. Jag vet en också som har en S60 R med runt 370whp. Fortfarande med orginal 5-stegad automatlåda. Han har dessutom mjukvara som gör att lådan inte har någon begränsning längre. Dessvärre.....

....så rasade motorn :oops: :shock:

MEN, jag kan garantera att dom lådorna inte håller ens halva tiden som i en otrimmad bil. Volvo måste ju kunna garantera hållbarhet i XX XXX antal mil. Kanske snart dyker upp lite nya grejer dock. :wink:
av viktore
villon skrev:Att volvo inte har växellådor som pallar effekt för över 300hk är väll lite bullshit endå. Hur många 850 och x70 och s60 finns det inte med effekt en bra bit över 300 hk med originalväxellådor.

Vem har påstått att volvolådor inte pallar 300hk?

Det finns många som kör med effekt på 5-800hk med originallåda, dock annan koppling och en diff.
Detta med M56or från mitten av 90-talet och uppåt, det är RIKTIGT hållbara lådor.
Tvivlar på att de nyare m56orna är sämre.

Mycke möjligt att automatarna är klenare, men 315hk/440nm finns det lådor som ska palla.

Någon som har koll på hur pass tålig m66 är?
viktore skrev:Någon som har koll på hur pass tålig m66 är?
Jag vet en som har haft en V70N R awd. 420hk, orginal låda, är inte 100 på om kopplingen var bytt, men jag tror det inte. Finns även några S40/V50 med utbytesturbo och fortfarande helt orginal låda.
Har kört min v70n 2.5 T -06 som en idiot stundtals både på bana och på gatan(inte bra) i 13000 mil trimmad med steg 3 utbytesturbo från bilen va ny vid dag 1 i stort sett. Ingen tillstymmelse till problem. På mina andra bilar s60,s80 genom åren har växellådor gett upp tidigare än så otrimmade. Så det måste ju finnas en hel del marginaler på nya volvo bilar.
Användarvisningsbild
av wide
En fundering nu när man har hängt här lite...
Är det ingen som beställer nya V70in med den roliga motorn??, det är ju bara massa dieslar och fordetanol som gäller.... :???:

Ja jag vet att det inte är politiskt korrekt, men alla kanske inte köra 5000mil om året, så då kan man väll unna sig en lite roligare bil...

När man tittar på V70n och även den föregående modellen så finns det drösvis med T5or, är det så att T6an har blivit för dyr eller är folk så miljömedvetna?...

Så är det nån som vet hur stor del i % som är T6or....1%...mindre?...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]