- mån 24 feb 2025, 11:48
#1602854
Har redan med hjälp av detta forum bytt huvudcylinder och hela främre bromssystemet. Fick många bra tips och hjälp och nu är det snart dags att ge sig på att byta koppling helt själv för första gången(bruksbilen ska först lagas lite snabbt). Har enbart bytt på en saab 900 -91 med min bror(som är bilmekaniker). Den kopplingen är absolut inte som andra och byts ut i motorrummet, så det ger ingen direkt hjälp här.
Så bilen är en gammal 740 GLE i bra skick som gått ca 15000 tusen mil från 1989. Motorn är en B230-F. Växellådan har jag ingen aning om vad det är för någon men den saknar överväxel och har 5 växlar + back. Kallas väll m46 eller m47? När ni ser bilderna nedan vet ni säkert direkt vad för grejer jag behöver.
Kopplingen manövreras med vajer så inget spill med hydraulolja.
Så jag antar att jag behöver rätt koppling, fjäderplatta, urtrampningslager och säkert saker ni känner till som är bra att byta/serva/rengöra "när jag ändå är där". Utöver det är det väll något "centrerings" verktyg som behövs?
Värt att nämna är att jag ligger under bilen på en minilyft, den lyfter ungefär lika högt som att sätta vanliga pallbockar på högsta läget.
Tagit lite bilder som jag hoppas gör att ni kan hjälpa till hur och vad jag ska göra. Verktyg som gör det hela enklare förutom det som krävs är även välkommet. Läst att långa förlängare kan vara rätt hjälpsamt för att få bort bultar som sitter dåligt till. Kanske kopplingen ska vara av ett speciellt märke? Betalar gärna mer om det ger en koppling som håller längre så jag slipper byta om ett par år igen.
Behöver ni eller vill ha flera bilder är det bara säga till.
Bild på kopplings vajer. Får nog antingen "ta spjärn" mot något eller bara gänga ihop den tills den blir slapp och minnas ungefär hur den satt men misstänker att den behöver justeras efter jag bytt koppling ändå? Balk som håller i lådan i bakkant, antar att balken ska bort helt? Är det där ett bra ställe att dela lådan från bakaxeln? Kameran fokuserade lite på fel ställe. Ser ut som att det döljer sig en led där borta där man också kan dela den? Är det där man lossar lådan från växel spaken eller måste man även demotera saker i bilen? De 3 "pinnarna" sitter de fast i lådan eller i karossen eller har det också något med växlingen att göra? inuti bilen. Liten "lyft" jag har haft bra användning av hittills och tänkt att lådan kan ligga på den sänkas och skjutas åt sidan medan jag byter kopplingen. Så då är iallafall ett behövligt verktyg ur vägen.
Så bilen är en gammal 740 GLE i bra skick som gått ca 15000 tusen mil från 1989. Motorn är en B230-F. Växellådan har jag ingen aning om vad det är för någon men den saknar överväxel och har 5 växlar + back. Kallas väll m46 eller m47? När ni ser bilderna nedan vet ni säkert direkt vad för grejer jag behöver.
Kopplingen manövreras med vajer så inget spill med hydraulolja.
Så jag antar att jag behöver rätt koppling, fjäderplatta, urtrampningslager och säkert saker ni känner till som är bra att byta/serva/rengöra "när jag ändå är där". Utöver det är det väll något "centrerings" verktyg som behövs?
Värt att nämna är att jag ligger under bilen på en minilyft, den lyfter ungefär lika högt som att sätta vanliga pallbockar på högsta läget.
Tagit lite bilder som jag hoppas gör att ni kan hjälpa till hur och vad jag ska göra. Verktyg som gör det hela enklare förutom det som krävs är även välkommet. Läst att långa förlängare kan vara rätt hjälpsamt för att få bort bultar som sitter dåligt till. Kanske kopplingen ska vara av ett speciellt märke? Betalar gärna mer om det ger en koppling som håller längre så jag slipper byta om ett par år igen.
Behöver ni eller vill ha flera bilder är det bara säga till.
Bild på kopplings vajer. Får nog antingen "ta spjärn" mot något eller bara gänga ihop den tills den blir slapp och minnas ungefär hur den satt men misstänker att den behöver justeras efter jag bytt koppling ändå? Balk som håller i lådan i bakkant, antar att balken ska bort helt? Är det där ett bra ställe att dela lådan från bakaxeln? Kameran fokuserade lite på fel ställe. Ser ut som att det döljer sig en led där borta där man också kan dela den? Är det där man lossar lådan från växel spaken eller måste man även demotera saker i bilen? De 3 "pinnarna" sitter de fast i lådan eller i karossen eller har det också något med växlingen att göra? inuti bilen. Liten "lyft" jag har haft bra användning av hittills och tänkt att lådan kan ligga på den sänkas och skjutas åt sidan medan jag byter kopplingen. Så då är iallafall ett behövligt verktyg ur vägen.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw