Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1602854
Har redan med hjälp av detta forum bytt huvudcylinder och hela främre bromssystemet. Fick många bra tips och hjälp och nu är det snart dags att ge sig på att byta koppling helt själv för första gången(bruksbilen ska först lagas lite snabbt). Har enbart bytt på en saab 900 -91 med min bror(som är bilmekaniker). Den kopplingen är absolut inte som andra och byts ut i motorrummet, så det ger ingen direkt hjälp här.

Så bilen är en gammal 740 GLE i bra skick som gått ca 15000 tusen mil från 1989. Motorn är en B230-F. Växellådan har jag ingen aning om vad det är för någon men den saknar överväxel och har 5 växlar + back. Kallas väll m46 eller m47? När ni ser bilderna nedan vet ni säkert direkt vad för grejer jag behöver.
Kopplingen manövreras med vajer så inget spill med hydraulolja.

Så jag antar att jag behöver rätt koppling, fjäderplatta, urtrampningslager och säkert saker ni känner till som är bra att byta/serva/rengöra "när jag ändå är där". Utöver det är det väll något "centrerings" verktyg som behövs?
Värt att nämna är att jag ligger under bilen på en minilyft, den lyfter ungefär lika högt som att sätta vanliga pallbockar på högsta läget.

Tagit lite bilder som jag hoppas gör att ni kan hjälpa till hur och vad jag ska göra. Verktyg som gör det hela enklare förutom det som krävs är även välkommet. Läst att långa förlängare kan vara rätt hjälpsamt för att få bort bultar som sitter dåligt till. Kanske kopplingen ska vara av ett speciellt märke? Betalar gärna mer om det ger en koppling som håller längre så jag slipper byta om ett par år igen.

Behöver ni eller vill ha flera bilder är det bara säga till.

Bild på kopplings vajer. Får nog antingen "ta spjärn" mot något eller bara gänga ihop den tills den blir slapp och minnas ungefär hur den satt men misstänker att den behöver justeras efter jag bytt koppling ändå?
P_20250224_103912.jpg
P_20250224_103912.jpg (3.52 MiB) Visad 3737 gånger
Balk som håller i lådan i bakkant, antar att balken ska bort helt?
P_20250224_103926.jpg
P_20250224_103926.jpg (3.46 MiB) Visad 3737 gånger
Är det där ett bra ställe att dela lådan från bakaxeln? Kameran fokuserade lite på fel ställe.
P_20250224_103943.jpg
P_20250224_103943.jpg (2.2 MiB) Visad 3737 gånger
Ser ut som att det döljer sig en led där borta där man också kan dela den?
P_20250224_103954.jpg
P_20250224_103954.jpg (3.52 MiB) Visad 3737 gånger
Är det där man lossar lådan från växel spaken eller måste man även demotera saker i bilen? De 3 "pinnarna" sitter de fast i lådan eller i karossen eller har det också något med växlingen att göra?
P_20250224_104158.jpg
P_20250224_104158.jpg (4.31 MiB) Visad 3737 gånger
inuti bilen.
P_20250224_104406.jpg
P_20250224_104406.jpg (4.23 MiB) Visad 3737 gånger
Liten "lyft" jag har haft bra användning av hittills och tänkt att lådan kan ligga på den sänkas och skjutas åt sidan medan jag byter kopplingen. Så då är iallafall ett behövligt verktyg ur vägen.
P_20250224_104615.jpg
P_20250224_104615.jpg (3.74 MiB) Visad 3737 gånger
#1602867
Då skall jag försöka svara, var länge sedan jag byte koppling på en 7/900.

Växelspaken: du ser en lilla U-gaffeln där sitter det en liten insexskruv, den lossar du sen kan du knacka ur den lilla sprinten genom "u-et" och det skall räcka (förhoppningsvis) på de äldre fick man lossa en låsring på insidan, efter att ha klätt av runt växelspaken inne i kupén.
Din låda är en M47, beroende på hur långt du tar undan lådan så kanske du skall lossa elkontakten till backljuskontakten på ovansidan.

Hardyskivan (gummikopplingen mot kardanaxeln lossas/delas) (du behöver inte bry dig om stödlagret eller dess upphängning längre bak) Växellådsbalken lossas, där har du gärna ett stöd eller extra domkraft så du kan släppa ner balken med växellådan försiktigt och kontrollerat, när du lossat bultarna, fixa gärna till ett stöd för motorn, så den inte kan komma för nära torped-väggen så inte fördelarlocket kläms.

Sedan är det bara att lossa alla bultar runt svängshjulskåpan inklusive den extra biten som man brukar kalla för "halvmåne" , det är som en extra del som är bultad liksom som ett underifrån på motorn (den syns på din bild 2 bultar på varje sida upp i blocket o sen är svängshjulskåpan bultad i den i sin tur) Jag har alltid delat den med, men kanske går att låta den sitta kvar, men den är enkel att ta bort i vilket fall.

Kopplingsvire lossas, men allt brukar ge sig ganska själv när man väl börjar skruva

Det som kan vara bra att byta/kolla när man ändå har lådan borta är bakre vevaxeltätningen(packbox) stödlager i vexaxeln som stöder ingående axel i växellådan.
Samt då Tryckplatta koppling, kopplingslamell o utrampningslager.
När du monterar tillbaks behöver du någon typ av centreringsverktyg så kopplingslamellen blir riktigt centrerad innan du drar fast tryckplattan o sen skall få dit växellådan.
Var väl det hela på ett ungefär.
//Chris
#1602883
Låter enkelt när du förklarar, kanske mest är trångt och bökigt som det brukar vara. Bra tips att även stötta motorn, något jag garanterat hade missat. Läst ett par "guider" och där är det som du sa att man behöver mecka även i bilen och ta bort hela/delar av växelspaken, skönt om man slipper det.
Finns det någon speciell koppling man bör ha? Saaben behövde en original koppling då den inte slirade som många andra men denna är inte en trimmad turbo så det kanske är mindre viktigt? Desto mer viktigt att jag beställer rätt.

Kommer nog ta mig en titt på packbox och stöd lager men de bör vara okej men man vet aldrig. Centrerings verktyg finns på biltema men får nog undersöka om den har rätt storlek. Har en gammal låda, möjligen en M46 då den har överväxel istället för 5 växlar?
Den kanske är så lika att man kan kika på den? Den ska vara rätt ny då den bara gått 3000 mil. Fick den med bilen. är den snarlik M47 så kan man ju "fuska" lite genom att släpa fram den och vrida och vända lite på för att se hur saker sitter om den är rätt lika den jag har nu?
P_20250224_160432.jpg
P_20250224_160432.jpg (3.52 MiB) Visad 3372 gånger
Är det lätt att lossa den där så borde den passa som centrerings verktyg?
P_20250224_160450.jpg
P_20250224_160450.jpg (2.6 MiB) Visad 3372 gånger
Kanske detta är samma koppling och lamell då borde jag kunna mäta denna för att få rätt storlek såvida inte lådorna är helt olika?
P_20250224_161208.jpg
P_20250224_161208.jpg (4.74 MiB) Visad 3372 gånger
P_20250224_161322.jpg
P_20250224_161322.jpg (4.2 MiB) Visad 3372 gånger
#1602902
Lådan du fått med ser oxå ut att vara en m47 (möjligen nyare än den du har på din) med det vanliga huset för 5:e växeln, en M46a med sin överväxel är både längre o ser annorlunda ut.
På en vanliga 740 utan Turbo så funkar det säkerligen med vilken koppling som helst, själv gillar jag iofs SACHS, hade det på min 760Turbo o tror även kopplingen på Saab 99an är en SACHS, men som sagt det lär funka med vad som helst på 740n. Jo, långa förlängare o universalknut är bra till de bultarna som sitter lite bökigt till är ju ett bra tips som du skrev tidigare.
Sen trångt o jäkligt, nja, jämför man med nyare bilar är det ju hur mycket plats som helst på en 7/900a. Jag bytte motorblock (fick vevlagerknack) på min 945a automat jag var ju rätt lätt, pallade upp lådan o tog ut motorn framåt o uppåt. Så fick lådan vara kvar, men annars är det lite samma jobb med lossande av svänghjulskåpa m.m
Med tanke på allt pyssel du fixat med bromsarna så lär du greja detta med galant :)
//Chris
#1602939
Jag tog för givet att det var en annan låda eftersom jag fick med en växelväljare som hade överväxel knapp, men det behöver inte betyda att det var till den? Blev nyfiken så jag drog fram åbäket ut på golvet så man kunde rulla runt den lite. Finns det något sätt man kan se att det är en m47a som jag har, förutom form?

Tog lite mer bilder och den ser onekligen väldigt lik min som sitter på bilen. Guld att ha denna att kika på om jag fastnar.

Ja det var SACHS jag skulle ha på saaben. På denna spelar det nog mindre roll då jag lär knappast få kopplings slir men får kolla runt lite på priser och tillgänglighet. Verkar vara 215mm och 228mm som gäller. lär vara den minsta jag ska ha?
Hur många olika typer av kopplingar finns det till dessa bilar. Saaben hade säkert 4 olika beroende på motorstyrka och sedan ett par man kunde ta från nyare saabar som också passade.
Min bror som har en egen liten verkstad han har vid sidan om och tar in bilar från grannar och byn där han bor, han brukar skratta gott när jag tycker något är knepigt med volvon. Han brukar säga att jag ska se nya bilar, där är det inte kul och volvon är en enkel leksak i jämförelse. Har bytt fläktremmar på våra små modernare bilar, filmat på min YT kanal och det är inte komplicerat bara jäkligt trångt.

Det går nog bra det är bara det där att göra allting rätt, som tipset du gav med att hålla motorn uppe, inget jag hade tänkt på och säkerligen förstört fördelare och kanske mer. I bromsbytar tråden fick jag även där mycket tips jag inte hade tänkt på annars som kunnat ställa till det.

Där har vi axeln jag måste lossa, verkar vara 3 bultar jag ska rikta in mig på. Står handskrivet på den 4000 mil så jag kan ha blivit lurad ;-)
Längst ned på bilden så ser det lite konstigt ut på kopplingshuset, som en egen kapning eller ska det vara så?
Ser att den såklart har en bult längst upp men med denna så kan jag lista ut hur lång förlängare jag måste ha för att kunna ta den.
P_20250224_234502.jpg
P_20250224_234502.jpg (4.33 MiB) Visad 3318 gånger
Växel delen med stagen. Balken finns med om jag vill ha en ny(are).
P_20250224_234512.jpg
P_20250224_234512.jpg (3.65 MiB) Visad 3318 gånger
Sida med nummer som kanske kan identifiera den?
P_20250224_234652.jpg
P_20250224_234652.jpg (4.25 MiB) Visad 3318 gånger
#1602951
En bild på min växellåda, en M46. Den har en hydraulsk påbyggnad. M47 har en mekanisk. Växelspaken med knapp är till M46, fanns lite olika varianter under åren. Antingen skjutbar knapp (2 läge) eller en tryckknapp. Jag har med tryckknapp. Den undre bilden visar upphängning av motorn så man inte krossar fördelarlocket
IMG_20201012_155932.jpg
IMG_20201012_155932.jpg (4 MiB) Visad 3386 gånger
IMG_20201012_152221.jpg
IMG_20201012_152221.jpg (3.5 MiB) Visad 3386 gånger
#1602953
Den vyn är bekant, jag hade visserligen tillgång till smörjgrop. Hade ner min M46a på min 760Turbo flera ggr, dels för kopplingsbyte, men även när jag renoverade den o bytte lager samtliga lager på den. När jag köpt bilen så var det papper med att Forslunds motor i Sandviken bytt växellåda på egen bekostnad, då de tappade av oljan men glömde fylla på igen så överväxeln rasade enligt tidigare ägaren) Jag hade en sjungande ljud på 2an allt sedan jag köpte bilen, men körde o tänkte att de kanske skall vara så, körde nog 10000mil och med husvagn efter upp på Flatruet började det låta extremt mycket värre o var svårt få i 2an. (lagren på mellan-axeln var så slut så hela axeln kunde röra sig fram o tillbaka ganska mycket och gjorde att speciellt 2an var svårt att få i, tror härdningen av lagren tog skada av att gå utan olja då när de glömt fylla)
Rev ner lådan när jag kom hem och då rätade en del frågetecken ut sig, lådan hade aldrig varit bytt, däremot satt det den senare typen av överväxel på.
Så Volvoverkstan hade inte alls bytt lådan utan bara överväxeln o lagren på mellan-axeln hann ta skada av att gå utan olja, det var sjungandet jag hörde.

Lådan var från -84 men överväxeln från -89, det var en elände att få tag i diverse delar till den förstärkta M46 lådan som tydligen bara fanns i det utförandet -83 o -84
Redan då, detta var -98 om jag minns rätt så var så gott som alla delar till den speciella M46an utgångna hos Volvo, men hos andra kullager-firmor lyckades jag få fram de delar jag behövde o fick ihop det o lådan blev som ny o helt tyst för första gången sedan jag köpt bilen.
Det är en spännande sysselsättning pyssla med växellådor på Volvo :)
//Chris
#1602958
Tack för bilderna. Känns som jag har lite förberedelse att göra. Har kikat på många videor på just kopplingsbyte och det verkar vara relativt enkelt men tungt, speciellt att få dit den igen. Finns flera olika sätt man kan ta bort växelväljarlänkaget. Sett 3 olika varianter men inte den Chris rekommenderade så jag ger mig nog på den för den verkar enklast men funderar på om man ändå måste ta bort inuti bilen om gummi damasken sitter i de 4 skruvarna runt spaken(se bild)?
SACHS har slutat göra kopplingar till denna bil så de som finns i lager är de som finns kvar. KLracing har kvar, dyrt men kanske värt? Alla bilar efter -85 eller med 230 motorn eller senare har 228mm koppling även turbo varianterna men det finns vissa extra stora och förstärkta på 240mm men det är inget jag kommer bråka med för då gäller nytt svänghjul också.
Lärde mig av mackans garage att vissa kopplingar har skiftat på fram och baksida hur de ser ut så han fick ta bort låda igen och vända på lamellen. Va surt.
Gummidamasken som sitter fast med 4 st skruvar? Eller lossar man den på annat sätt? Eller sitter den med skruvar underifrån?
P_20250225_103608.jpg
P_20250225_103608.jpg (3.07 MiB) Visad 3264 gånger
Redan "lagat" hålet på avgasröret med 2 st pepsiburkar och mycket reperationspasta från biltema och det är bättre iallafall, grannarna tackar mig nog när jag drar till jobbet kl halv 7 på lördag och söndagar. Hoppas det håller till våren.
P_20250225_094337.jpg
P_20250225_094337.jpg (2.54 MiB) Visad 3264 gånger
#1602988
Blir SACHS koppling + lager. Kikat lite på centreringsverktyg och biltema har ett billigt för 159 kr.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000024018


Passar det, vet inte vilken storlek centrumhålet har på sväng hjulet, antar att de menar med lager? Min bror rekommenderade det, visst går det med eltejp och en förlängare men det kan bli lite "knixigt" att få på lådan då och är man själv som jag vill man gärna att det går så lätt som möjligt. Jag kan få låna hans men han bor 10 mil bort så bara soppan hit och tillbaka kostar mer än biltemas som jag nästan bor ett stenkast ifrån. Dessutom är hans också ett billigt så om det inte passar är det verkligen bortkastad tid och bensin.

Har jag mätt rätt att det är 30mm? I sådant fall passar inte biltemas verktyg. Kan ju vara axeln man ska mäta också men troligast hålet i lagret på svänghjulet, jag hade inget sådant lager på mitt lösa svänghjul.
P_20250225_171812.jpg
P_20250225_171812.jpg (3.54 MiB) Visad 3199 gånger
Har ju en låda som ligger med en pinne, måste vara den smala toppen som går in i lagret?
P_20250225_174715[1].jpg
P_20250225_174715[1].jpg (3.09 MiB) Visad 3199 gånger
#1603040
Glöm inte i lagret vevaxel/svänghjul. Äldre modellerna har ingen tätning på baksidan så du kan ta ut det och fylla på fett. Annars, byt det.

Jag lärde mig tidigt att centrera lamellen utan verktyg. Montera lamell och tryckplatta utan att dra fast. Med fingrarna känner man mot yttrtkanten lamellen mot tryckplattan. När du känner att den ligger i mitten runt om, dra fast.

Glöm inte att vända lamellen med fjädrarna bakåt mot växellådan

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Ingen aning, har inte rört min MAF på 6[…]

Okej så Polestar engineered är inte sp&[…]