Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeS1967 skrev: ons 19 feb 2025, 13:44 Hjesan jag ser att man kan köpa till Polestar Engineered Optimisation till sin xc60.
Men vad är det man får egentligen? Dvs vad ger det?
Extra hästkrafter? annan fjädring (kräver det gasdämpningen)? ett extra drive mode? eller?

Polestar Engineered Optimisation-programvaran ger ännu exaktare respons och mer balanserad körning. I samarbete med Polestars tekniker har vi optimerat betydelsefulla prestandaområden såsom växlingsprecision och gasrespons. Med det nya körläget i centerdisplayen kan du enkelt aktivera en än mer dynamisk körupplevelse.
Jag har haft det i två bilar och det som man märker mest är hur automatlådan fungerar till det bättre.
Jag tror Polestar Engineered uppgraderingen blev mycket mindre valuta för pengarna sen man bytte till Mild-hybrider. Har haft det på en Etanolare 2.5FT och två D4or. 2,5FT blev en raket i jämförelse... Medans på de nya så är det inte ens säkert man får någon extra hästkraft eller vridmoment utan endast bara ny pedalmappning eller andra växlingspunkter.
Jag är osäker på vad som gäller för hybriderna men för äldre T5/T6 utan hybriddrivlina så är effekt- och momenthöjningen från Polestaroptimeringen närvarande i alla Drive modes. Det som skiljer mellan Eco/Comfort/Polestar gäller växellådans reaktionstid och växlingspunkter samt kraftfördelningen till bakaxeln via AWD systemet (mer RWD i Polestar).

När TV testade skrev man:
" I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten ."

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ed-619219/

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]

Chippning av 940ltt 1996

Vad är det för trimcip du kör med? […]

Vi som beställt nya XC60

En sådan nivåskillnad i kupén k[…]

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]