Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
Relä och shunt är inte så dyra och går att köpa på både skrot och hos Volvohandlaren..
CEM måste du dock köpa och montera hos din Volvohandlare som Psyko påpekar. (Det måste laddas programvara)

Men som sagt börja med:

1. Batteri (På en 01:a utan bytt batteri så börjar nog dagarna vara räknade...)
2. Lampor (Även om de lyser så kan värdena vara utan för gränsvärdet för shunten)

3. Relä/Shunt och de elektriska anslutningarna

Först efter det så bör man misstänka CEM.. Finns ingen anledning att pynta ut 10-12000 spänn bara för att upptäcka att det berodde på punkt 1-3..

Hoppas du hittar felet!
Användarvisningsbild
av eiskall
pysendockan skrev:om problemet skulle kvarstå så måste styrenheten bytas vilket kostar 10 000 kronor vilket är en femtedel av bilens värde.
Har bilen gått 50000 mil eller nåt?
av volvo experten
pysendockan skrev:Hej !
Jag har problem med larmet "lampfel halvljus" dyker upp när jag startar bilen, försvinner efter någon minut och ibland ligger det kvar.
Hade bilen hos volvoverkstaden och eftersom det inte är ett relä som styr utan styrenheten så programmerade dom om den, om problemet skulle kvarstå så måste styrenheten bytas vilket kostar 10 000 kronor vilket är en femtedel av bilens värde.

Jag har en S60 2,4 t och det är en 2001a.
Är det någon som har några bra tips ??

Mvh och God Jul !
Dålig anslutning någonstans kontakterna på själva lampan brukar bli sönder brända då får man det här symptomet bla prova bytt kontaktstycken och lampor till osram/philips så är det nog löst
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]