Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag måste köpa takräcken till min XC90 - 2020 med integrerade rails. Jag vill ha så låg profil som möjligt och har blivit rekommenderad Thule WingBar Edge som påstås ha 2,7 cm mellanrum mellan tak och undersida av räcket och en bygghöjd på 5 cm.

Men jag undrar om det finns något fabrikat och modell som är ännu lägre?

Har sökt på forumet och Google men hittar ingen info.

På min V70 (med höga rails) har jag ett räcke från Yakima som endast har ca 2 cm mellan tak och undersida.
Tänk på att takluckan går upp ovanpå taket när den öppnas. Blir nog inte bra om man kör in den i takräcket.
Ja, under förutsättning att du har panoramatak, förstås, men det är det många bilar som har. Man kan förstås säga att man inte ska öppna det då, men det är lätt att vara korkad...

Jag kör med släpkärra i stället, när det inte går in i bilen.
apersson850 skrev:Tänk på att takluckan går upp ovanpå taket när den öppnas. Blir nog inte bra om man kör in den i takräcket.
Ja, under förutsättning att du har panoramatak, förstås, men det är det många bilar som har. Man kan förstås säga att man inte ska öppna det då, men det är lätt att vara korkad...

Jag kör med släpkärra i stället, när det inte går in i bilen.
Yes, självklart får man tänka på att inte öppna takluckan. Det brukar jag inte göra på vintern ändå, när boxen oftast sitter på.
Lite halvsegt att lasta skidor etc på ett släp och köra 60 mil ;)
Inte svar på frågan men jag kör Edge sen tre år.

Det där med luckan är en rätt bra synpunkt iaf för egen del. Har hänt säkert 2-3 gånger att jag bara ska öppna gardinen men råkat öppna luckan istället..
Är väl inte speciellt höga krav på dessa krocktester dock men hur som, hade ändå kollat thules räcken fast med en takbox likt denna från packline där räcket går genom boxen istället för under. Antar att msn sedan spänner lasten i räcket därefter
.
takbox-packline-nx-premium-xlt-svart-hogblank-440-liter.jpg
takbox-packline-nx-premium-xlt-svart-hogblank-440-liter.jpg (364.68 KiB) Visad 1424 gånger

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]