Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeS1967
#1602467
Hejsan
Vad jag förstår det så ska Volvo XC90 ha matrix lead ljus...
Är det någon som har erfarenhet av dem? Om så fungerar de bra? Är det bra ljus? Och klarar ljuskäglan vika undan och anpassa så man slipper att mötande trafik ständigt blinkar på en?
Jag har nu en Audi Q3 med just matrix ljus och där är det riktigt bra funktion på dem..Vore bra om xc90 har det också då jag funderar på xc90 eller xc60 som nästa bil...
Har föresten även xc60 matrix ljus eller är det bara xc90 modellen?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1602494
Du menar förstås Matrix LED (på engelska).
Jag har en XC90 från 2019 som har adaptivt helljus (Volvos benämning på inrättningen). Den har tre lägen. Halvljus, helljus och anpassat helljus. Kör man med ljuset i läge Auto får man anpassat helljus när man möter någon, eller ligger bakom någon, som bilen lyckas upptäcka. Det fungerar inte om det går för fort, typ på motorväg. Då är det bara fullt helljus eller halvljus. Likaså om man sköter helljuset manuellt. Då är det av eller på, aldrig anpassat.

Rent allmänt fungerar det sådär. Ibland är någon irriterad, ibland tycker jag själv att den har helljus för länge. Sämst fungerar det i komplexa miljöer med många reflekterande punkter på stolpar och räcken. Det märks att bilen då har svårt att avgöra vad som är andra bilar och vad som är förvirrande reflexer. Bäst fungerar det på landsvägar där det kommer några bilar då och då. Rent allmänt är det inte bättre än det automatiska helljuset är på vår XC70 från 2016 på att blända av vid rätt tillfälle.
Det adaptiva helljuset lyser tydligt vid sidan om bilar som finns framför en, oavsett vilket håll de åker på. Men det är inte alls lika starkt som det riktiga helljuset, det som går på när ingen syns framför. Det är dessutom en kombination av helljus och ett lyft halvljus, så båda hjälps åt.
Av outgrundlig anledning har bilar som levererats i Sverige inte svängande helljus. Det fungerar bara på halvljus. Dåligt på kurviga grusvägar då helljuset mest lyser i skogen och halvljuset är för kort. Fungerar bättre på XC70 där både hel- och halvljus svänger.
Det där är en konfigurationsgrej som man kan ändra om man skaffar fixprogramvara som kan ställa om bilen, har jag läst.

Kan ju hända att det fungerar bättre på de senare/senaste modellerna. Det vet jag inte.
av MickeS1967
#1602500
Jo Matrix LED ska det ju vara såklart.
Lite synd att höra att det funkar halvbra.
På den Audi Q3 jag har nu fungerar det riktigt bra får jag säga. Dock efter att jag ställt in att bilen ska vara extra känslig för annan trafik. Audin har 3 st konfig lägen för detta..Och de övroga 2 lägena den har genererar mkt blinkande från annan trafik ;-) dvs de blir bländade...
Utöver det så svänger ju ljuset med både hel o halv på Audin. Och jag såg på videon i mitt första inlägg här att ljuskäglan inte tände upp och släckte ner områden alls så aktivt som Audin jag har nu gör. Det är mkt påtagligt i den att man har just matrix led..
Men kanske kan det ha uppgraderats lite i och med xc90 refresh för det är väl helt nya lyktor..
av Xanthopteryx
#1602518
Dock är det inte matrislyktor på bilen som nämns ovan. Det är något som jag tror kommit nu på väldigt senaste tid. Polestar var nog den första "Volvomodellen" som hade det.
av UnleashFusion
#1602519
Xanthopteryx skrev: tor 20 feb 2025, 19:25 Dock är det inte matrislyktor på bilen som nämns ovan. Det är något som jag tror kommit nu på väldigt senaste tid. Polestar var nog den första "Volvomodellen" som hade det.
Precis, Polestar? eventuellt C40/XC40 2024 hade Matrix LED , sen om nyare bilar såsom från V90/60/XC60/90 kan jag inte säga om
Användarvisningsbild
av apersson850
#1602523
MickeS1967 skrev:Dock efter att jag ställt in att bilen ska vara extra känslig för annan trafik. Audin har 3 st konfig lägen för detta.
Det finns inställningar att göra på Volvon också för detta. Men man får åka ett tag för att hinna prova allt och då ska man alltså inte åka motorväg, för där ger den upp och återgår till av eller på.
Full LED active high beam är vad Volvo kallar sina på göteborgska, både i broschyren och skrivet på själva strålkastaren. Typ 16 eller 20 reflektorer eller vad det är i varje strålkastare.
Uppgraderingen från 2025 har annorlunda strålkastare. Om deras funktion är likvärdig vet jag inte.

Däremot har Volvo en annan typ av strålkastare som de kallar för Pixel LED. Det är nog de som avses i inlägget ovan, alltså de som Polestar och vissa Volvo har. Jag har inte provat dem. De är kanske mer lika Audis matris LED.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1602576
Har aldrig tagit chansen att fördjupa mig något vidare i Volvos olika strålkastare men har däremot haft chansen att använda de versioner som finns i de senaste årsmodellerna.

Min uppfattning är också att C/XC40 och Polestar 2 var först med Pixel LED-strålkastare som tillval. När de kom, och en tid efter det, fungerade avskärmningen i upp till 100 km/h och var alltså inte tänkt att användas på motorväg. Efter ett tag som tillgängligt tillval vet jag att det plockades bort från någon eller samtliga av bilarna. Om Pixel LED åter är tillgängligt för nuvarande EC/EX40 och Polestar 2 eller inte låter jag vara osagt.

Min nuvarande V40 MY18 har LED-strålkastare från fabrik. Enligt mig lyser det halvljuset upp bra och påminner väldigt mycket om det i CMA-bilarna utan Pixel LED samt de SPA-bilar utan halogen. Det automatiska helljuset saknar dock en adaptiv ljusbild.

Tycker att halvljuset i min V40 är bättre än det i min S60 MY16 med xenon - däremot ska sägas att lamporna i min S60 aldrig är utbytta.
Vad jag dock tycker fungerar bättre på min S60 är det automatiska helljuset. I mina tidigare SPA-bilar har jag inte använt det automatiska helljuset då andra trafikanter vid flera tillfällen signalerat att ljuset skärmar av för sent. Det är inget jag har upplevt i min S60. Även om det några gånger har feltolkat reflexklädda skyltar eller makeringsskärmar - precis som mina tidigare bilar - är jag hittills väldigt nöjd med hur automatiken fungerat. Det mindre avancerade automatiska helljuset i min V40 har jag inte hunnit prova riktigt än.

Kurvljuset i min S60, jämfört med det i tidigare bilar (inklusive nuvarande V40), är något mindre förfinat. Upplever ofta det kurvljuset som något hackigt, dock konsekvent. Det känns däremot ganska oviktigt.

Utomlands blev jag vid ett tillfälle tilldelad en hyrbil i form av en XC90 med de mindre vanliga strålkastarna av typen halogen. Även om upplevelsen var annorlunda än den jag redan då var van vid och mina förväntningar var lägre, tyckte jag det fungerade väldigt bra i auto-läget. Det är däremot inte utrustning som jag hade önskat på en sådan bil.

De nya strålkastarna i EX30 och de i EX90 har jag inte fått chansen att testa i någon större utsträckning.
Däremot har jag fått till mig att en del EX30 i efterhand har fått halvljuset justerat då det pekar för högt och stör andra trafikanter. Orsaken bakom det är för mig dock okänd. Vid körning i auto-läget upplevde jag halvljuset i EX90 som minst lika bra som det i Volvos föregående modeller.
av UnleashFusion
#1602581
ShogunX skrev: fre 21 feb 2025, 12:01 Om Pixel LED åter är tillgängligt för nuvarande EC/EX40 och Polestar 2 eller inte låter jag vara osagt.
samtliga EC40/C40/XC40/EX40 har fortfarande än idag tillval att välja till Pixel-LED eller i ljuspaketet (8900kr)
V60/XC60 med tillvalet; dynamiska LED-strålkastare, V90/ EX90/XC90 inkluderad i utrustningarna
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeS1967
#1602582
Jag såg på bygg din bil sidan för xc60 att man har något man kallar dynamiska led ljus..
Kanske det är motsvarande det som annars kallas matrix led?
Bilagor
Screenshot 2025-02-21 124105.jpg
Screenshot 2025-02-21 124105.jpg (144.76 KiB) Visad 687 gånger

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]