- tor 20 feb 2025, 09:07
Som gammal audiofil är billjudet viktigt för mig. Som ung hade jag som hobby att uppgradera ljud i bilar, mina egna och andras. På den tiden var standardljudet i en ny bil, även premiumutrustade bilar, riktigt dåligt. På senare tid är ljudet i en grundutrustad bil avsevärt bättre och i de flesta fall helt ok.
I min V60 2022 har jag HK. Det känns som det mest prisvärda alternativet i en Volvo i dagsläget. Standardanläggningen - njaaaeeeäaäeaä, grötigt, platt, basfattigt, dålig separation. HK - rätt så bra, hyfsat definierad bas (brukar dra ned bas och sub, grundinställningarna är lite too much. HK är lätt att leva med, väldigt prisvärt. B&W: jo jag har åkt runt i en bil med den anläggningen en vecka förra året. Visst, den är helt fantastisk för att sitta i en bil från fabrik. Otroligt bra på allt. MEN, skulle jag betala 40k extra för den? Nä. Absolut inte. Jag skulle gå på HK och sedan kanske lägga 7-8k på att uppgradera högtalarna. Väljer man ett kit från t.ex. DLS så får man ytterligare en kvalitetshöjning.
Volvo V60 CC B4 -22