Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Från HK com ser det ut som det finns numera en mitt främre högtalare (kabel finns mao) vilket trodde då göra det enkelt att byta till B&W. Sedan ser det saknas mellanregister i bakre dörrar. Takhögtalarna bak kan vara som gamla HP med bara mellanregister så där kan du ersätta med B&W som också har diskant gissar jag.
IMG_1633.jpg
IMG_1633.jpg (42.73 KiB) Visad 3040 gånger
Var kul att läsa lite om vad folk tänker om det här systemet på forumet. Köpte relativt nylingen en XC70 från 2016 som hade HK. Det var inget krav när jag letade runt, men såg det lite som en bonus. Hade inte heller någon erfarenhet av det innan.

Min reflektion när vi provade lite när jag var och kikade på bilen var att det kändes ok, men lite stökigt. Men då det inte var något avgörande för min del så körde jag bara på då jag var väldigt nöjd med bilen i övrigt.
Började dock störka lite med inställningarna på vägen hem och insåg att det mesta var rätt katastrofalt inställt sedan tidigare. Bland annat plockade jag som trådskaparen nämnde direkt bort suroundfuktionen vilken jag inte alls förstod mig på. Efter för mig lämplig inställning så tycker jag att det var överraskande bra.

Jag är ingen superreccensör av ljud, men den största svagheten i systemet tycker jag är att det behövs typ spela rätt musik för att kunna imponera. Det finns väldigt många svagheter av musik där det liksom inte längre kan imponera. På andra sidan spektrat har jag ett enklare bygge hemma som jag jobbade fram för snart 20 år sedan. Inte alls särskilt dyrt, men skillnaden där är att det liksom behärskar all typ av musik på ett annat sätt.

Om man skulle vilja förbättra läget något ytterligare så känns det också som att man skulle behövt lite dämpning i vissa delar av inredningen som snabbt kan förstöra lyssningen så de har lite fel resonansfrekvens och lätt skallrar med. Men det är väl kanske att ta det lite långt som orginalinstallation i en bil kanske. Men i viss mån kanske man hade kunnat göra något lite åt de värst bidragande delarna.
Som gammal audiofil är billjudet viktigt för mig. Som ung hade jag som hobby att uppgradera ljud i bilar, mina egna och andras. På den tiden var standardljudet i en ny bil, även premiumutrustade bilar, riktigt dåligt. På senare tid är ljudet i en grundutrustad bil avsevärt bättre och i de flesta fall helt ok.

I min V60 2022 har jag HK. Det känns som det mest prisvärda alternativet i en Volvo i dagsläget. Standardanläggningen - njaaaeeeäaäeaä, grötigt, platt, basfattigt, dålig separation. HK - rätt så bra, hyfsat definierad bas (brukar dra ned bas och sub, grundinställningarna är lite too much. HK är lätt att leva med, väldigt prisvärt. B&W: jo jag har åkt runt i en bil med den anläggningen en vecka förra året. Visst, den är helt fantastisk för att sitta i en bil från fabrik. Otroligt bra på allt. MEN, skulle jag betala 40k extra för den? Nä. Absolut inte. Jag skulle gå på HK och sedan kanske lägga 7-8k på att uppgradera högtalarna. Väljer man ett kit från t.ex. DLS så får man ytterligare en kvalitetshöjning.
Ja, det är olika vad man prioriterar. Jag har monterat skyddsplåten under motor och växellåda på min bil. Den behövdes en gång på min XC70. Det räcker med en gång för att den ska vara värd vad den kostar.
Han som köpte bilen jag har ny har nu en 2025 med Bowers & Wilkins, men det beror på att han denna gången tog en lagerbil som hade det redan. Tror inte han brytt sig om B&W den här gången heller annars, utan stannat vid H/K. Den 2022 han haft mellan har också H/K.

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]