Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fgrhm
Halloj, har ett rejält knarr framförallt när framvagnen fjädrar ut på ena sidan (vänster). Både när fjädringen slår ihop men främst ut. Skrapande/knarrande och jag tänker att det är något gummi/bussning.

Irriterande nog tillbaka efter att nästan ha varit borta under sommaren. Bad verkstan (Volvo vallentuna) kolla på det förra vintern och en erfaren herre gjorde det men han hittade såklart inget och hörde inget heller för den delen när han körde.

Har provat själv på lyften flera ggr men kan inte provocera fram det. Man måste få till en riktig kompression av fjädrarna med vikt på tror jag.

Länkarmsbussningar ser helt ok ut.

Är det någon klok eller kunnig som har ett uppslag eller haft samma problem?
Användarvisningsbild
av Erik Å
De ska tydligen vara en gummihylsa påträdd på fjäderns nedre ände där den ligger an mot sätet, och den går sönder ibland..
Har inget sånt på min gamla V70, går bara på rykten ;-) Övre fjädersätet är väl också värt att kolla.
Sen skulle jag ha testat att lyfta upp dammskyddsbälgens nedre ände och spraya lite olja på stötdämparens kolvstång. Torra tätningar kan knarra..
Fgrhm skrev: tor 23 jan 2025, 08:42 Halloj, har ett rejält knarr framförallt när framvagnen fjädrar ut på ena sidan (vänster). Både när fjädringen slår ihop men främst ut. Skrapande/knarrande och jag tänker att det är något gummi/bussning.

Irriterande nog tillbaka efter att nästan ha varit borta under sommaren. Bad verkstan (Volvo vallentuna) kolla på det förra vintern och en erfaren herre gjorde det men han hittade såklart inget och hörde inget heller för den delen när han körde.

Har provat själv på lyften flera ggr men kan inte provocera fram det. Man måste få till en riktig kompression av fjädrarna med vikt på tror jag.

+1

Nybliven V60 2017 ägare och upplever precis samma sak, bilen har passerat 6000 mil.
Det märks mest när man kör över farthinder och är ett knarrande ljud precis som du beskriver.

Följer tråden med spänning :-)
av Fgrhm
kievY skrev: tor 23 jan 2025, 09:20 Det kanske är fjäderbenslager? Brukar vara ett knarrande ljud vid ojämnheter. Har bilen rullat långt?
Hej, tack för svar! Hade missat de så får be om ursäkt för långsamt svar. Jag är också lite inne på det men känns tråkigt att chansa. Och på Volvoverkstad gjorde det en riktad undersökning (fjäderben) för ett år sedan utan att hitta något. En spännande sak är att det nästan försvann över sommaren. Bilen har gått 22’ så inget konstigt egentligen men samtidigt kan det ju vara lite vad som helst. En sak som talar för ditt resonemang kan jag tänka mig är svårigheten att se felet utan att plocka ner fjäderbenen (eller?)
av Fgrhm
Erik Å skrev: tor 23 jan 2025, 12:06 De ska tydligen vara en gummihylsa påträdd på fjäderns nedre ände där den ligger an mot sätet, och den går sönder ibland..
Har inget sånt på min gamla V70, går bara på rykten ;-) Övre fjädersätet är väl också värt att kolla.
Sen skulle jag ha testat att lyfta upp dammskyddsbälgens nedre ände och spraya lite olja på stötdämparens kolvstång. Torra tätningar kan knarra..
Hej Erik! Tack för svar och jag får be om ursäkt för mitt sena, hade inte sett det men ser att du har riktigt bra tips. Tack ska försöka ösa på lite wd40 på stötdämparkolven först och sen försöka undersöka gummit under fjädern när jag har en lyft!! Övre fjädersätet antar jag blir till att ta ner hela benet, lr?
av Fgrhm
Smygarn76 skrev: tor 23 jan 2025, 21:47
Fgrhm skrev: tor 23 jan 2025, 08:42 Halloj, har ett rejält knarr framförallt när framvagnen fjädrar ut på ena sidan (vänster). Både när fjädringen slår ihop men främst ut. Skrapande/knarrande och jag tänker att det är något gummi/bussning.

+1

Nybliven V60 2017 ägare och upplever precis samma sak, bilen har passerat 6000 mil.
Det märks mest när man kör över farthinder och är ett knarrande ljud precis som du beskriver.

Följer tråden med spänning :-)

Lovar att återkomma när jag testat de olika svaren. Skulle du säga att det låter mer det fjädras ut eller när fjädringen går ihop? Hojta gärna till om du hittar felet!
Användarvisningsbild
av MartinS
Mig veterligen finns det ingen gummihylsa på fjädern, däremot ett gummi mellan fjäder och fjädersäte, båge uppe och nere. Fast dom lär ju knappast ha slitits ut på 6000mil.

Jag tror däremot att fjäderbenet kan vara upphov till ljudet, speciellt om Volvomecken tittat över bilen, just ljud i fjäderbenet kan vara svårdiagnostiserat, medan bussningar och annat är lättare att se skicket på medan bilen hänger på lyften.

Att smörja kolvstången låter som en märklig åtgärd tycker jag.
av III
Jag har några teorier. Men vet inte om det gäller dessa bilar. Knarr brukar komma av vissa bussningar till krängningshämmare. Brukar låta när det är kallt men inte varmt ute. Inte ovanligt på många bilar och många fabrikat. Hade en äldre V60 som hade det fenomenet. Gummit mellan fjäder och fjädersäte kan nötas sänder, blir också tråkigt knarrande. Det kan man enkelt lösa genom att slitsa några dm trädgårdsslang och trä på fjädern när bilen är upphissad och hjulet i luften. Trä den så långt mot fjädersätet det går och sätter fast med några buntband. Gjorde jag på en s60, gummit nöttes sönder vid ca 6000 mil och slangen höll säkert 10000 mil till sen såldes bilen.
av Fgrhm
Tack för tipsen! Har bättre möjligheter efter sportlovet så då ska jag testa lite. Länkarmsbussningen byter vi oavsett. Tänker att det är bussningen, ytor mellan fjäder och fjädersätet eller övre lagret. Vore bra om det var länkarmsbussning annars är det nog lika bra att byta komplett fjäderben x2 när man ändå är i farten.

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt j&[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]