Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av owe66
Hej!
(Sökt på forumet men inte hittat rätt)
Japp, det börja läcka under förarsätet, och har ringat in felet....(tror jag)
Det kommer från bensin filtret, och slangen med banjo kopplingen som går till motorn.
Hur ersätter man denna enklast?
Går det att köpa separat banjo koppling? och montera soppaslang?
Eller ta isär nuvarande del och montera ny slang?
Vart hittar man denna pryl? (Banjo koppling)
Mvh owe
av atteatte
Är det mellan slang och banjokoppling det läcker?
Jag hade problem förra vintern med bromsläckage och förutsatte det värsta att slangen/kopplingen gått sönder, men det visade sig att det var så enkelt att krossbrickorna i banjokopplingen ärgat så mycket att det gått hål rakt genom en bricka, så det räckte att bara byta brickorna.
av owe66
Är lite osäker...
Det kan mycket väl vara som du beskriver..
Jag kollade under bilen idag och när jag tänker efter var ju även anslutning till filtret "blöt" dvs banjo kopplingen..
Det jag trodde först va dåligt va slangen eftersom den ser skadad ut...
Skall byta filter imorgon!
Hoppas ni bara det går o köra fram o tebax till jobbet...
av rd350
Banjon går att ersätta men du måste ha ett speciellt monteringsverktyg för att det ska gå bra. Ta av slangen och ta med den till en "duktig" verkstad som kan hjälpa dig. Banjon trycks i slangen med ett pressverktyg utan värme. Ingen extra slangkämma får monteras, då trycks slangen sönder.
av owe66
Ok!
Tack,...då får jag helt enkelt byta filter först och hoppas att det löser sig...
Körde till jobbet idag, och läckte inget...
av owe66
Hej.
Ja ,nä, detta går inte alls!
Banjo kopplingen är sönderrostad.
Helt obrukbar.
Ringt till 4 st tillbehörsfirmor, ingen har delar!
Hur har ni andra gjort?
Fick tag på en lokal mekaniker som kanske kunde lösa det...
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har flera gånger "räddat" dessa banjo nipplar genom att fila dom tunnare med en bred enkelhuggen fin fil. Gjorde det (bl.a) på min 745-a innan jag fick den av min svåger. Har haft den i snart 18 år, så det är nog 20 år sedan, och det håller än.
Tänk på att nya kopparbrickor inte bara är nya och plana, dom är även mjukare.
av owe66
Ok!
Dessvärre har den liksom rostat sönder uppe på själva"bulan"...blir som en dusch när man drar på tändningen
av owe66
Tyvärr.
Är nog till äldre modell.
Har nu hittat en lösning på tuben, men,...jag försöker nu hitta lös banjokoppling, avsedd för vanlig slang(högtryck)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]