Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PB80
Hej! Bromsskivorna på min V70 har behövt bytas flera gånger under de 10000 mil jag har kört den för att bromsarna och ratten vibrerar (mycket) men kort efter börjar de vibrera igen, typ 100/200 mil efter. Någon som vet vad kan orsaka detta? Har testat olika märken och gjort hjulinställning.
Hoppas ni har bra tips!
PB80 skrev: mån 17 feb 2025, 00:04 Hej! Bromsskivorna på min V70 har behövt bytas flera gånger under de 10000 mil jag har kört den för att bromsarna och ratten vibrerar (mycket) men kort efter börjar de vibrera igen, typ 100/200 mil efter. Någon som vet vad kan orsaka detta? Har testat olika märken och gjort hjulinställning.
Hoppas ni har bra tips!
Funderat på om det är bromsoket som orsakar vibrationer
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kärvar bromsoken så att bromsar ligger på lite när de själva vill så blir bromsskivorna väldigt varma. Inte alls omöjligt att de slår sig pga återkommande överhettning
Användarvisningsbild
av Erik Å
Blir skivorna rostiga och fläckiga? Står bilen ute?
När man åkt i blött väglag på vintern är det bra att vänsterbromsa de sista 200 metrarna innan man parkerar så att skivorna värms upp och torkas av.
Mindre risk att det blir rostfläckar under beläggen då.
Sådana rostfläckar kan bli svåra att nöta bort om de gått på djupet.. Leder till vibration när man bromsar.
Garage med avfuktare och fläktar är absolut bäst för att slippa rost :-)
Erik Å skrev: ons 26 feb 2025, 17:33 Blir skivorna rostiga och fläckiga? Står bilen ute?
När man åkt i blött väglag på vintern är det bra att vänsterbromsa de sista 200 metrarna innan man parkerar så att skivorna värms upp och torkas av.
Mindre risk att det blir rostfläckar under beläggen då.
Sådana rostfläckar kan bli svåra att nöta bort om de gått på djupet.. Leder till vibration när man bromsar.
Garage med avfuktare och fläktar är absolut bäst för att slippa rost :-)
Det här drabbade jag en gång, en Volvo reparatör löste problemet och förklarade vad hade hänt .jag bytte skivor och problemet var borta ,sen des har jag alltid torkat bromsarna före parkeringen på riktigt blöta vädret och efter tvätten.

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]