Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i o f s inte så impade av Volvos mekare, Har bytt kammrem på alla mina bilar utom på min förra XC70 MY15 D5 blev motorras efter 7k mil pga meken inte återmonterat muttern till remskivan på vevaxeln!
Djävligt kul att ligga på backen och byta motor utan lyft själv...
+ flera andra märkliga rent pinsamma missar.
Jag gör fortsättningsvis så mycket jag kan själv, man vill ju inte sitta 20 år...
Så jag är inte orolig för att förstöra när jag lagar
av BertilN
Då felmeddelandet kom tillbaka kontaktade jag verkstaden och det blev nytt besök. Det gick inte att nollställa felkoden enligt teknikern. Ny programuppdatering gjorde att felmeddelandet försvann. Vid nästa start av bilen var det dock tillbaka. Jag har kontaktat verkstaden igen, och nu verkar de inte riktigt veta vad de skall göra. Märkligt att det skall vara så svårt att få bort ett felmeddelande. Det borde ju enkelt gå att nollställa - såvida inte felet är kvar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan ju vara läge att kolla tillverkningsdatum på nya batteriet så du inte fått något som legat på hyllan i flera år. Och kolla att verkstan inte har brutit loss batterikontakten, se tidigare inlägg..

Kan ju rent teoretiskt vara fel på VCM så den falsklarmar eller inte laddar som den borde.
Inte vanligt med sådana fel kan jag intyga men något enstaka minns jag :-/
Reservbatterier borde komma från Tadiran, skulle det råka vara EVE så finns risken att du fått en dålig individ
av least
Den varianten vore lagom kul för kunden, dvs att VCM har gett upp exakt när batteriet byttes.
Lär inte vara så att verkstaden glatt betalar...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Isåfall var förstås även det första batterilarmet pga trasig VCM. Byta batteri hjälpte följdaktligen inte..
Har däremot verkstan rivit loss kontakten så borde de rimligen ta ansvar. Men först alla tänkbara dåliga ursäkter :-D
av BertilN
Ytterligare ett besök på verkstaden igår. Nu bytte man batteriet igen och så ny programmering. Nu har det gått ett dygn och felmeddelandet är borta. Det första batteriet man satte dit verkar inte ha varit ok. Jag är glad att det ordnade sig och att det inte blev byte av VCM.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]