Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Vad har ni för erfarenheter av torra glidytor vs infettade? (Alltså ändarna på beläggen)
Jag är alltid i valet och kvalet när jag byter bromsdelar.. Det är lockande att använda fett (bromsokspasta), men tänker samtidigt att det då kommer fastna smuts snabbare..
Okalettos skrev:Hej,
Vad har ni för erfarenheter av torra glidytor vs infettade? (Alltså ändarna på beläggen)
Jag är alltid i valet och kvalet när jag byter bromsdelar.. Det är lockande att använda fett (bromsokspasta), men tänker samtidigt att det då kommer fastna smuts snabbare..
Ja fett olja binder smuts. Men motverkar rost. Har alltid fett på ändarna..
Men skrapa rent i ok så det löper fritt. I vilket fall som
Smuts går att torka bort, rostgropar går inte :-D Fettar alltså in själv.
Beläggen är förbrukningsvara, det är ju ytorna på okhållaren som man vill skydda mot rostskador..
Okej nu har ju jag lite högre krav på livslängd än alla andra :party:
Häller man vatten på en gås så rinner det som bekant av. :-D
Infettade ytor uppvisar samma effekt, visst bromsas redan uppkommen rost.
Allt "rostskydd" går ut på att bromsa rost.. Med tiden vinner alltid rosten ;-)
Faktiskt MoSO2 på senare tid, det blir enorma tryck på de små lastbärande kontaktytorna mellan belägg och okhållare om man nitar hårt :oops:
Och beläggen måste förstås kunna glida lätt tillbaka ändå.. EP-tillsats (Extreme Pressure dvs molybdensulfid eller grafit) är förmodligen helt på sin plats :-)
__MoS2.PNG
__MoS2.PNG (100.16 KiB) Visad 861 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Kör med dessa två till bromsarna :-)
https://textar.com/en/service-products/
Bättre ingen rost än rost helt klart. På äldre bilar (bl.a min 745-a) när det "glappar lite, lägger jag en tunn bockad mässing plåt som beläggen vilar på. Och då kopparpasta både över och under mässingbiten. Funkar kanon, har ett litet sortiment med kopparplåt bitar, väldigt användbart.
På andra servicen (c:a 2300 mil) på våran Subaru XV -21 hade verkstaden haft bort och smort alla ställen på bromsklossarna (gratis service i 3 år/6000 mil) men då hade jag redan varit där och smort en gång..... Så nu i vår åker alla bromsklossar bort igen för rengöring och smörjning. Då även smörjning med silikon pasta/spey under alla kolv skydden. Även tycka ur och trycka in kolvarna. Också ta isär den elektriska handbromsen (djävulens bidrag till bilvärlden), fast där använder jag smörj fett. Ingen kontakt med gummi eller bromsolja där.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]