Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Chris72 skrev:Pärlan får bra omvårdnad blir ju som nytt det där, roligt det där med dämpare på Volvo när min 945a gått 16000mil bara var det nån bilprovare som gnällde på dom,
Pärla vet jag inte, den är egentligen i bedrövligt skick både utvändigt och framför allt invändigt. Dock helt rostfri och maskinellt i toppskick.
Där sitter gasdämpare och hårdare fjädring original på denna modell (GLT 16V). Där var dock ingen gas kvar i dom (en bit over 50000 mil), men faktiskt lite dämpning kvar. Dom byttes för där är (förmodligen) är vatten i dom. Dom frör fast förra vintern så bilen sänkte sig 10 cm fram och blev helt stum........ Väldigt otrevlig att köra med, men när kölden försvann blev det som vanligt igen
Denna modell var den motorstarkaste modellen då -89 (159 hk). Från -90 års modell sänktes effekten till 155 hk på 16V motorn och höjdes till 165 hk på turboodeller.
Användarvisningsbild
av Chris72
Pärla på sitt sätt, tänk så här; De flesta jämnåriga o även nyare med samma milsträcka lever inte längre. Spännande med frusna dämpare, körupplevelse utöver de vanliga.
Råkade ut för en liknande på min Saab 99a, när en av av de nybytta stötdämparna från Biltema gick sönder, nedre infästningsöglan gick sönder så dämparen hängde löst, blev oxå en upplevelse, speciellt när man bromsade. Fick ny från Biltema då det visade sig att de hade missat med svetsfogen, den nya sitter där än.

Jag hade en 760 Turbo -84 med B23ET som original hade 173HK, men fick nyare vätskeskyld turbo o lite moderat höjt laddtryck, bromsades till ganska exakt 200HK på drivhjulen, gick otroligt bra o snålt, körde man med ägg under foten gick den under 0.7 på långkörningar. Saknar den bilen massor, blev påkörd bakifrån av en Pajero som inte såg att jag stod still vid ett övergångställe.
Användarvisningsbild
av lennarte
Chris72 skrev: tor 06 feb 2025, 16:11 Pärla på sitt sätt, tänk så här; De flesta jämnåriga o även nyare med samma milsträcka lever inte längre. tälle.
Joo, det är ju sant.
Det som är värst (sämst) är innertaket, det finns inte kvar (bara masonit och skumgummi) och sä är den lite krockad på höger sida. Förarstolen har trådarna i sömmarna gått sönder och det fattas en bit mot dörren. Allt annat är Ok och fungerar som det ska utom värmen i stolarna (samma som i 760) Den är fullutrustad med allt det Volvo hade på den tiden inkl. full läder klädsel (samma som 760). Jag ska inte ha någon annan bil än denna, måste ha den för att kunna dra båt trailern (1800 kg). Båten ska e.v säljas inom några år (använder den för lite) så efter det behöver vi inte egentligen 2 bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så, nu är jag hemma igen från Playa del Ingles och fortsatte med stötdämpare bytet. Efter middag så kom solen på den sidan som bilen står så det blev någon plusgrad och där var lä från den "bitande" vinden. Så jag har plockat ur fjäderbenet, plockat isär, knackat rost på tallriken, bytt stötdämparen smort kullagret i övre tallriken och monterat det nya genomslags gummit. Dock gick givaren till ABS-en sönder. Ska prova att limma den, verkar inte vara någon skadapå den i övrigt. Tar en fika nu innan jag fortsätter......
Någon som försök limma en sådan?? Där är ju inen elektronik mellan den delen som sitter kvar och kabelsidan, det är ju magnet och induktiv överföring.
Användarvisningsbild
av lennarte
Givaren för ABS-en gick inte att rädda. Har plockat bort den och gjort rent i hålet. Andra sidan är uppmätt, c:a 1000 Ω och reagerar på mV. Så den ska fungera. Monterat allt annat och sitter nu och fikar och ska leta upp en ny givare. Biltema hade förra gången (c:a 12 år sedan), hoppas dom har det än. I så fall rullar 745-an i morgon igen. 😄😄
En bild på ABS-givaren, i den ordning (från höger till vänster) som delarna plockades ut
20250219_133838.jpg
20250219_133838.jpg (1.96 MiB) Visad 955 gånger
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Chris72
Ja, ser ut som att de fortfarande har ABS givare till 7/900 serien i lager på de flesta varuhus. Så snart har du kärran på rull igen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jo här i Halmstad har dom det. Enligt webbsidan är där 1 + i lager. Blir en tur dit i morgon. Behöver fågelfrö och taljbollar också.
Användarvisningsbild
av lennarte
Japp, dom hade den. Ligger nu i garaget.
Dock fått andra problem så 745-an får vänta. Frugan tålde inte semestern, hon är riktigt dålig (yrsel, illamående, halsont mm. Så det bli lite annat att att göra närmaste dagarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag provkört bilen, ratten står fortfarande lite snett men båda hjulen står nästan lika (Camber c:a -0,30 på båda. Där var -2 ungefär efter "olyckan" och c:a -1 efter jag vridit övre tallriken på fjäderbenet. Nu (med ett "nytt" (beg) fjäderben med original monterat övre tallrik blev det rätt. Toe-in är c:a 2 mm. Där sitter nya Biltemas gas stötdämpare också. ABS lampan tänds med tändning på och släcks när motorn startat, och förblev släkt när jag körde. Hade inte tillfälle att låsa hjulen (för mycket trafik), men det "pumpar" nog i pedalen när det "låser". Dags för nästa steg........
Användarvisningsbild
av Chris72
Härligt att du fått ihop det o allt funkar, bara att justera styrstagen o "flytta" över så ratten blir rak, är lite finlir att göra det, finns nog de som fuskar med att bara flytta ratten, men man skall ju helst justera det rätt.
Jag roade mig i förrgår med att byta stötdämpare bak på 945an och hade väl trott att nåt skulle vara rostigt o sitta fast efter så många år, men det tog mindre än 1 timme så var det klart (trots att jag har en arm som krångar, men med rätt verktyg så var det inga problem. De gamla Hi jackers dämparna från -98 var riktigt muggiga när de kom bort och dämpverkan, ja den försvann nog redan förra årtiondet. Vilken enorm skillnad det blev med fräscha gasdämpare, inget kastantjettskrammel, inget jänkargung o bättre väghållning.
//Chris

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]