Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
vjohnj skrev:Beror ju på abonnemanget. Ex eon 16 amp upp till 8000kw 0.87. Över det. 0.30
.87x10750 x 25 = 233,812
.30x10750 x 25 = 80,625
Fantastisk pris! Då måste du bo någonstans i elområde 1, om det ens skulle vara möjligt där.

Jag bor i elområde 4, och ett fast elpris här, oavsett hur mycket man förbrukar, skulle för mig vara 1,16kr/kWh. Sedan tillkommer skatter,elöverföringsavgift och moms på det.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
vjohnj skrev:
Nope syd och vi talade inte om miljöskatter bara överföringsavgift

"Alla avgifterna inkluderar 25 % moms. I avgiften ingår också elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift samt nätövervakningsavgift. På elsakerhetsverket.se kan
du läsa mer om de avgifterna. Energiskatt på 54,875 öre/kWh tillkommer på överföringsavgiften (gäller från den 1 januari 2025). I kommuner med reducerad
energiskatt görs ett avdrag med 12 öre/kWh inklusive moms. Enfasanslutningar debiteras som 16 A och enligt samma definitioner av lägenhet och val runt
8 000 kWh som 3-fas"

LÄNK--> https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... 250101.pdf
Okay, jag missuppfattade. Trodde det var elkostnaden du menade.

Men för varje producerad kWh som jag använder själv slipper jag elpriset, energiskatt, överföringsavgift och momsen på det.
Överskottet säljer jag och än så länge får jag även ett skatteavdrag på 60öre. Laddar elbilen väldigt billigt.

Så att sätta ihop en kalkyl blir väldigt mycket gissningar. Däremot kan jag göra en efterkalkyl när året är slut.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Effekttariffen, och då speciellt Ellevios:

Finns det inte några incitament för att begränsa topparna efter att man hamnat på säg 8, 9 och 7 kw? Man kan köra på och går man inte över någon av de tre högsta är det ingen mening i att begränsa resten av månaden (mer än att hålla sig under dom tre högsta)
Och mitt i sommaren när solen skiner och varenda elområde är fullspikat med effekt får man alltså betala extra för höga toppar? Det måste ju rimma dåligt med minuspriserna som varit tema några år?
Användarvisningsbild
av Funk
vjohnj skrev:Finns inte några jättetoppar i syd är typ samma 24/7. Så då borde det bli effekt skatt 24/7 då
Det är på individuellt hushåll, och är inte en skatt.

Vanligt och inte så bra scenario: Du kommer hem från jobbet , kopplar in elbilen. Du börjar laga mat och petar in en tvätt medans du väntar på på att potatisgratängen skall bli klar.. Det blir en rätt rejäl topp i det lokala nätet, framför allt om alla på gatan gör ungefär samma sak. Är det dessutom vintertid och det redan drar en del för uppvärming och kanske duschande ungdomar så blir det mycket.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
TommyP86 skrev:Effekttariffen, och då speciellt Ellevios:

Finns det inte några incitament för att begränsa topparna efter att man hamnat på säg 8, 9 och 7 kw? Man kan köra på och går man inte över någon av de tre högsta är det ingen mening i att begränsa resten av månaden (mer än att hålla sig under dom tre högsta)
Och mitt i sommaren när solen skiner och varenda elområde är fullspikat med effekt får man alltså betala extra för höga toppar? Det måste ju rimma dåligt med minuspriserna som varit tema några år?
I princip inte nej.

/Thomas
  • 1
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 280

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?