Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holgerdenandre
Hej på er!
För några veckor sedan började min xc70 II -08 3.2, som rullat 14' mil låta med ett dovt missljud från bakvagnen.
Ljudet ökar i volym vid pådrag/uppförsbacke något.
Tydligast från 70-90 km/h, över 90 km/h finns det där men kamoufleras givetvis av andra ljud.
Hastighetsberoende. Varvtalet på motorn vid "N" gör ingen skillnad.
Ingen skillnad i volym eller förändring av ljud då jag kör i svängar.
Hjullagren verkar okej.
Diffen bak har olja.
Inga vibrationer i bilen.
Bilen drar inte åt något håll.
Dubbdäcken har rullat ca 3000 mil och monterades hösten 2019. Ser ok ut.
Nyligen servad med olja, luftfilter, oljefilter. Bytte även skivor och klossar runt om.
För övrigt välservad.
Jag kliar mig i huvudet....
Vad tror ni kan vara det troligaste felet?
Kan det vara däcken fastän dom ser bra ut?
Tacksam för alla inputs!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Holgerdenandre skrev: lör 15 feb 2025, 19:36 ..Kan det vara däcken fastän dom ser bra ut?..
Jag har råkat ut ett par gånger för att varannan gummiklack nöts ner mer än de emellan, ger förstås ett dovt morrande ljud.
Märkligt fenomen, ingen verkar ha en bra förklaring varför det händer. Och har det väl börjat så blir det bara värre med tiden.
Känns slitytan på däcket slät när man stryker med handen är det förstås inte detta.
av Holgerdenandre
Ja då var det tydligen ett klassiskt fel. Bakdiffen.
En begagnad eller renoverad kostar ca 10-14’ + arbete 5-10’ beroende på vart man går.
Vad skulle ni gjort?
Byta in bilen vid köp av ny?
Sälja på blocket som den är?
Laga och sälja?
Och är det då ngn vänlig själ som kan tipsa om ngn lösning/verkstad i gbg-omr som kanske inte tar 25’ för att laga :)
Tack på förhand!
av Malmstroem
Är du nöjd med bilen i övrigt hade jag valt att reparera. Du verkar inte köra så mycket. Då blir det dyra mil i en ny bil.

Köper du en ny(are) bil i samma storleksklass kommer den att kosta rätt mycket. Bara värdeminskningen torde per år vara betydligt mer än den reparation vi nu diskuterar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: lör 15 feb 2025, 20:23
Holgerdenandre skrev: lör 15 feb 2025, 19:36 ..Kan det vara däcken fastän dom ser bra ut?..
Jag har råkat ut ett par gånger för att varannan gummiklack nöts ner mer än de emellan, ger förstås ett dovt morrande ljud.
Märkligt fenomen, ingen verkar ha en bra förklaring varför det händer. Och har det väl börjat så blir det bara värre med tiden.
Känns slitytan på däcket slät när man stryker med handen är det förstås inte detta.
Brukar bero på fel Toe in/out i kombination med mönster om innehåller större rektangulära klackar,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Holgerdenandre skrev: fre 21 mar 2025, 08:18 Ja då var det tydligen ett klassiskt fel. Bakdiffen.
En begagnad eller renoverad kostar ca 10-14’ + arbete 5-10’ beroende på vart man går.
Vad skulle ni gjort?
Byta in bilen vid köp av ny?
Sälja på blocket som den är?
Laga och sälja?
Och är det då ngn vänlig själ som kan tipsa om ngn lösning/verkstad i gbg-omr som kanske inte tar 25’ för att laga :)
Tack på förhand!
Laga och behålla bilen.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]