Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cheva1974
Hej
Har problem med en av elhissarna.

Elhissen går inte att köra UPP med knappen på vänster bakdörr. Men från förarplatsen går det att köra UPP den. Nu det lite märkliga, Från förarplatsen går det inte att köra NER den men med knappen på bakdörren går det.

Vanligt problem? Vad är det troliga felet?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kommer lätt in damm i knappsatserna, har man gott om tålamod så kan man pilla isär dem och göra rent mellan brytarkontakterna. Tvätta med t-sprit. En smal remsa vanligt skrivarpapper som man drar mellan kontakterna funkar rätt bra. Eventuellt kan det räcka att blåsa rent med tryckluft under knapparna när knappsatserna sitter kvar i dörrarna.

Knapparna på förardörren är förmodligen slitna förutom dammiga, kan vara läge för en ny knappsats just där...
Om man tar isär den knappsatsen så hoppar det ut en liten kula och fjäder till on/off-brytaren, se till att fånga dem innan de försvinner :-)
Det ska gå att lirka upp knappsatserna ur dörrsidorna utan att ta loss de senare men det är definitivt enklare om man lossar dörrsidorna och trycker ur dem underifrån.
Annan möjlig felkälla: jag hittade oxiderade stift i den runda svarta kontakten där kablaget från framdörren går in i A-stolpen. Om man lossar den lilla torx-skruven och sen vrider plast-låsringen typ ett kvarts varv moturs så kan man lirka ur kontakten och spraya med kontaktspray..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av cheva1974
Ok, tack! Är det sannolikt att det är problem i båda knappsatserna eller kan felet vara endast i förardörrens? Knapparna till bakdörrarnas elhissar borde inte va så slitna (används nästan aldrig) men
damm och oxid finns det jo säkert gott om.
Användarvisningsbild
av Erik Å
cheva1974 skrev: lör 15 feb 2025, 19:39 .. Knapparna till bakdörrarnas elhissar borde inte va så slitna ..
Precis men de samlar damm iallafall :-)
Se kommentar om kablaget jag la till ovan
Säg till om du behöver instruktion för att lossa dörrsidorna
Visst har du en P80, inte en V70n.. Båda finns som MY -00 ;-)
av cheva1974
Det är en P80, Tack men lossa dörrsidorna har jag koll på, gjorde det många ggr när jobbade på Bilia som plåtis ett tag i slutet av 90-talet när dessa bilar var nästan nya. :-)
av cheva1974
Någon som kan ge svar på om det är knappsatsen på förardörren man ska ge sig på först? Kan fel på den ge felkombinationen jag beskrev i första inlägget?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Perfekt! ;-) Det är större chans att plastsnäppena överlever om man värmer dem med hårtork innan man börjar bända
Räkna med att "plastfötterna" som snäppena sitter i lossar i sina limningar mot dörrsidan. Limmet är tydligen inte åldringsbeständigt. :-/
Man kan se precis var fötterna har släppt i det gröna limskiktet som sitter kvar på dörrsidans insida, rita runt konturen med en penna, skrapa sen bort det gröna klägg-limmet från både dörrsida och plastfot (utan att skrapa bort pennstrecket) och limma fast foten med epoxylim. Krävs rätt bra passning, inom en millimeter, för att det ska stämma vid monteringen.
Nya plastsnäppen köpte jag hos Mekster tror jag.. Något går antagligen sönder
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
cheva1974 skrev: lör 15 feb 2025, 20:07 Någon som kan ge svar på om det är knappsatsen på förardörren man ska ge sig på först? Kan fel på den ge felkombinationen jag beskrev i första inlägget?
Jag tror att den knappsatsen alltid ska kunna göra "override" på knappen i bakdörren. Så förardörrens knappsats mår sannolikt inte bra. Börja där.
Jag skulle testat med tryckluft/dammsugare/motionering på knappen i bakdörren som nästa steg. Och hjälper inte det så får man tar ur, pilla isär och göra rent..
Sen skulle det väl kunna vara kabelbrott i någon av dörrarna, men det verkar inte vara så vanligt på P80. Drabbar bara nyare Volvo :party:
av cheva1974
Var faktiskt exakt så jag gick tillväga när jag fick limma dit plastfötterna på förardörrens panel för några år sen. Kul att vi gjorde precis lika.
av cheva1974
Japp, jag förstår. Tycker bara att det är knepigt att från förarplatsen funkar det åt ena hållet men inte andra. Och vice versa från knappen på bakdörren.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]