Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
JK24T skrev:Onödigt informationsflöde, pyttsan.... lite här och lite där ger en stor besparing
Och där slog du huvudet på spiken.....vill de ta bort onödigt infoflöde så finns det andra ställen att jaga på....kanske ta bort stereon helt och hållet, eller låsa den på instrumental musik, för texter och nyheter kan distrahera dig som förare..... :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Loner skrev:Men om motorn aldrig når arbetstemp då, får man varning då oxå?

Tasklig termostat och somamritd, då kan man ju göra _många_ mil utan att se att det aldrig blri nog varmt...
/L
Om man inte kommer upp i 80º inom en viss tid brukar det bli felkod på tempgivare. Så var det på äldre Volvosar iaf... Sen är inte en tempmätare så exakt heller, har varit med om att en dålig termostat ger dålig värme i bilen utan att det syns på mätaren.

Men det hade väl kunnat vara så att man kunde vrida fram motortemp på displayen...
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Min förra bil en V50 -05, en slang lossnade och bilen dränerade ut kylvattnet.
Jag fick ingen varning om hög motortemp eller någon lampa, den bara började gå konstigt, kändes orkeslös. 100 meter från Volvo handlaren tackade motorn för sig.
När jag pratade med en person som var "lite" insatt i ämnet så visade det sig att det har hänt på fler bilar.
Man önskar spara några kronor på givare och kabel och hoppas att inte allt för många bilar råkar ut för problemet.
Jag fick en ny motor på garanti och fri hyrbil, så jag klarade mig hyfsat, men det är synd om dem som ev kan råka ut för detta när bilen blir gammal.
Men det lär nog tiden få utvisa.
av JasonCW
Blixnabb skrev:Man önskar spara några kronor på givare och kabel och hoppas att inte allt för många bilar råkar ut för problemet.
Hej, jag vill försöka reda ut detta missförstånd.
Man har inte tagit bort själva givaren, för den behövs fortsatt för att motorn skall fungera som det är tänkt.
Det man har gjort är bara att ha tagit bort "onödig" information till föraren. Mätaren i förra S80 och V70 var faktiskt inte särskilt användbar, för dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader! En termostat som öppnade lite för tidigt gick sålunda inte nödvändigtvis att märka av på mätaren.

Missförstå mig nu inte, jag är också i grunden kritisk till att man har tagit bort mätaren men som sagt så var den gamla mätaren allt annat än kvalitativt informativ. Därför saknar jag den inte särskilt mycket personligen.

I framtiden hoppas jag på en lösning som medger att var och en kan konfigurera instrumentpanelen efter eget tycke och smak. Detta skulle kunna erbjudas om man tar fram ett instrument som är baserat helt eller delvis på en TFT-skärm med olika valbara alternativ när det gäller visning av information.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
JasonCW skrev: I framtiden hoppas jag på en lösning som medger att var och en kan konfigurera instrumentpanelen efter eget tycke och smak. Detta skulle kunna erbjudas om man tar fram ett instrument som är baserat helt eller delvis på en TFT-skärm med olika valbara alternativ när det gäller visning av information.
Låter ju toppen! :D
Hur kul som helst .. och det låter inte alls otänkbart att det är nåt vi får se i framtiden! :roll:
Användarvisningsbild
av len
Efter 800 mil i somras ( xc70-D5) klonkade det i ac-kompressorn. bilia visste inte varför den inte funkade. Sedan byttes fläktpaketet ( med 2 fläktar). Ingen varning eller annat konstigt. Efteråt fick jag höra att det fanns en felkod "överhettad motor" ! Skitroligt! Om något skadats eller ej, vet man aldrig. Men det var i somras när det var över 30 grader, så jag hade velat ha en tempmätare!
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har en fort KA från 1999 den har inte haller nån tempmätare. funkar skitbra!
den har inte ECC, så jag får manuelt käna när det finns varm luft i värmesystemet. dåligt...

era volvos därimot har ECC & den äver vakar tempraturen så ni får inte specielt mycke fläkt o ingen värme fören det finns värme, så ni behöver bara "andas in" informationen från ECC:n för att få ett hum om när motorn bärjar få lite tempratur
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Jag har en fort KA från 1999 den har inte haller nån tempmätare. funkar skitbra!
den har inte ECC, så jag får manuelt käna när det finns varm luft i värmesystemet. dåligt...

era volvos därimot har ECC & den äver vakar tempraturen så ni får inte specielt mycke fläkt o ingen värme fören det finns värme, så ni behöver bara "andas in" informationen från ECC:n för att få ett hum om när motorn bärjar få lite tempratur
Klurigt det där .... idag har jag en kupevärmare så kupen är redan varm och fin när jag kör iväg.

På V70II får man tydligen skippa kupevärmaren då och köra iväg med svinkall kupe och nakna fingrar utan handskar i kylan, sen sitter man med vänterhandes fingrar i ventilationsgallret och kan därigenom känna av motorns temperatur aproximativt via defrosterluften :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Gäller detta alla nya Volvobilar och hur länge har det varit så.
Jag tycker en tempmätare absolut inte är onödig på nåt vis.
Jag vill ha en sån mätare eftersom jag då vet när jag "kan" gasa mer. Man vill ju inte slita på motorn mer än nödvändigt.

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.