Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastis
Har haft lite tankar på o skaffa mig en S60 fram mot våren..
O ja tänkte höra ifall nån kan hjälpa mig o reda ut lite det här med dom olika modellerna : )
Har btw tänkt o ordna ett evolve paket till bilen..
Nåt man bör tänka på när man köper det?

Jag har väl inte tänkt mig nån vanlig s60.. Utan gärna nån med lite större motor.. Är det samma motor i S60 T5 som i S60r?
Har fått för mig att det typ är samma bil förutom att det är annan spoiler osv på R..

Är det nåt mer som skiljer?
Användarvisningsbild
av eiskall
Plastis skrev:Har haft lite tankar på o skaffa mig en S60 fram mot våren..
O ja tänkte höra ifall nån kan hjälpa mig o reda ut lite det här med dom olika modellerna : )

Jag har väl inte tänkt mig nån vanlig s60.. Utan gärna nån med lite större motor.. Är det samma motor i S60 T5 som i S60r?
Har fått för mig att det typ är samma bil förutom att det är annan spoiler osv på R..

Är det nåt mer som skiljer?
Oj, skillnaderna mellan R och T5 är många. Radar upp ett par stycken:

R har 300 hk
T5 har 250 hk
R är fyrhjulsdriven, T5 fwd
R har en mycken avancerad hjulupphängning med elektroniskt valbara lägen för hårdhet mm
Bromsarna på R:en spelar i en helt annan liga än T5:ans
En hel del skillnader i interiören, de flesta kosmetiska
Annan front och annat kofångarhölje bak

Det var det som dök upp i huvudet direkt..
Användarvisningsbild
av Funk
En R har också en del utrustning standardmonterad som är tillval på T5.
Jag har hört att passformen kan vara lite si och så med Evolvokitet

/Thomas
av Loblin
Motormässigt har jag för mig att T5:an är på 2,3 liter och R:en är på 2,5 liter!! Rätta mig om jag har fel!
av borg
FREDDAN skrev:
Loblin skrev:Motormässigt har jag för mig att T5:an är på 2,3 liter och R:en är på 2,5 liter!! Rätta mig om jag har fel!
Rätt

from 2005 T5=2,4 liter och 260hk :)
av FREDDAN
borg skrev:
FREDDAN skrev:
Loblin skrev:Motormässigt har jag för mig att T5:an är på 2,3 liter och R:en är på 2,5 liter!! Rätta mig om jag har fel!
Rätt

from 2005 T5=2,4 liter och 260hk :)

Rätt :wink:

http://www.garaget.org/?car=19635
Användarvisningsbild
av calle_g
Anledningen till att R'en har annan front är att den härbärgerar dubbla intercoolers, utöver annat turgoaggregat och större cylindervolym så skillnaderna motormässigt mellan modellerna är stor.
av perhall
Spontant kan man tro att en T5 med 260 hk är nästan lika snabb som en tyngre och 4WD R med 300 hk - men det är stor skillnad och R:en upplevs aldrig som tunn vilket T5 kan göra på lägre varv och högt upp i registret (fr a före 260 hk kom).
PH
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]