vjohnj skrev:Ja vad säga?
Bara köpa mer sol och vind samt mer batterier.
För ni trodde väl inte det skulle bli billigare med sol/vind/batteri?! Än att köpa el direkt..
Vore kul om nån av er med sol / batteri ger riktiga kosta per kwh, Inc alla kostnader och vad ni har fått i sol. Så delat på alla in kostnad och delat på kwh som det har get. Vad ger det i kwh pris
Jag fattar inte vad det är du egentligen vill veta.
Jag gav ca. 200.000kr för hela min anläggning inklusive batteri som installerades ett år efter solcellerna. Inga lån på detta.
Det enda jag kan räkna på är vad jag betalt för elen respektive månad och jämföra med vad det skulle kostat om jag inte haft solceller och batteri. För mig blir skillnaden det jag ”tjänar” på installationen. Det som sedan komplicerar uträkningen är att jag då inte skulle ha timspotpris som avtal. Troligen ett fastprisavtal, som jag hade innan och gick ut nu i höstas när jag då också hade fått batteriet.
Laddar jag sedan elbilen när elpriset är riktigt lågt så blir det också något som jag sparar pengar på.
Idag så var elpriset högt, solen sken och solcellerna producerade 37kWh, sålde 9kWh när batteriet var fullt vilket gjorde att jag bara behövde köpa 13kWh, och då när elpriset var lågt.
Men jag antar att du inte tror det lönar sig med dessa investeringar.
Jag tror och hoppas att det gör det.
Som det ser ut nu så kommer regeringen ta bort 60-öringen för såld el, då är det ännu bättre med batteri och själv förbruka elen. Jag räknar med att inte köpa någon el överhuvudtaget från början eller mitten på april fram till och med oktober.
Räcker det som svar?
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh