Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonatanAlbertsson
Hej.

Jag har en Volvo V90 D4 2018 Osmium grey.

Jag har fått min kofångare omlackerad efter att ha kört på en grävling.

Själva lackjobbet samt lagningen av skadan ser bra ut i mitt tycke.

Däremot tycker jag att det är stora färgskillnader imellan kofångare och resten av bilen.

Tog givetvis detta med skadechefen direkt.

Han håller inte med. Påstår i nästa andetag att eftersom bilen är såpass gammal som 2018.

Så har färgen på skärmar samt huv blivit förändrade med åren att det inte går att göra detta jobbet bättre.

Kan det verkligen vara så illa?

Någon annan här som har liknande erfarenheter?

Tacksam för svar.

/jonatan
Bilagor
KHO 465 3.JPG
KHO 465 3.JPG (50.02 KiB) Visad 2862 gånger
KHO 465 2.JPG
KHO 465 2.JPG (44.02 KiB) Visad 2862 gånger
KHO 465 1.JPG
KHO 465 1.JPG (57.25 KiB) Visad 2862 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det är väldigt ovanligt att den nya färgen matchar den äldre så väl som till 99 % då det kräver väldigt god skicklighet hos lackeraren och ofta flera försök. Däremot brukar en matchning som stämmer till minst 95 % se väldigt bra ut enligt de allra flesta och det blir då i princip omöjligt att se någon utstickande nyans- eller helhetsskillnad.

Det stämmer också att bilens lack förändras med åren, vilket lackerare i sådana fall bör ta hänsyn till. För en lack att förändras i en påtaglig grad krävs betydligt fler år än i ditt fall, någon form av vanvård eller extrema väderförhållanden.

Själva i omlackeringen kan i ditt fall förvisso vara bra utförd, däremot är matchningen under all kritik och något jag aldrig hade accepterat.

I de fall jag har fått delar omlackerade har jag i tre fall velat få jobbet omgjort. Jag har då inte bemöts på samma sätt som du utan snarare med förståelse - och i slutändan har jag alltid blivit väldigt nöjd med slutresultatet.
av JonatanAlbertsson
Nej jag fick ett väldigt tråkigt bemötande. Därför jag la in ett inlägg här. För han ville ha det till att jag var en kräsen kund och att det inte går få mycket bättre matchning än såhär. Hävdade även plast/metall inte blir likadant vid lack. Men där fanns ingen färgskillnad innan viltskadan. Känns som att jag borde gå vidare med detta. I min mening skämmer det ut bilen fullständigt.
Användarvisningsbild
av sewen
Har också färgskillnad. Dock inte lika stor men stör mig ändå. Tyvärr var jag inte lika vaken som du utan tänkte först på skillnaden ett par veckor senare (vinter. de få ljusa timmarna på dygnet var jag på jobbet och inte vid bilen). Du borde absolut kunna få det bättre gjort än så där.
av Lövet
Han har inte fel att lacken ändras lite men det går absolut att göra bättre än så där.
av 20FJan
Lackeringsfirman som åtgärdat två av mina bilar sa att de blandar färgen så den matchar, det var inga problem oavsett ålder. Jag blev nöjd med resultatet på min gråa 2019 som lackades förra året, tycker tom kofångaren fram matchar bättre än den bak som troligen är orginal! Den andra bilen var över 10 år gammal och blå/turkos, blev också bra, gjort på samma firma.
av Lövet
20FJan skrev: lör 15 feb 2025, 16:26 Lackeringsfirman som åtgärdat två av mina bilar sa att de blandar färgen så den matchar, det var inga problem oavsett ålder. Jag blev nöjd med resultatet på min gråa 2019 som lackades förra året, tycker tom kofångaren fram matchar bättre än den bak som troligen är orginal! Den andra bilen var över 10 år gammal och blå/turkos, blev också bra, gjort på samma firma.
Det är så en bra lackfirma jobbar. Misstänker att firman i fråga här är en mer av löpande band-verksamhet för försäkringsjobb som bara matar in färgkoden och så får det vara bra med det.
av 246
Skulle aldrig i h-e godkänna det där!! Fråga försäkringsbolaget om du får byta lackeringsfirma.
Ursäkta, men tycker det ser för jävligt ut!!

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]