Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
Har inte själv solceller.
Men har 2st bekanta som har å dom båda säger det var inte deras bäst affär att skaffa solceller.

Ena säg att det är total förlust affär för honom. Lånade pengar.
Samt ger inte nått når det behövs på den mörka kalla tiden. Solen är frånvarande och när den är framme so ligger den så lågt att den ligger bakom träden. Samt högre fasta kostnader på nät.

Vet ej hur mycket de har I solceller. Har för mig ena lagt ca 300000 på solceller
Användarvisningsbild
av StefanN
vjohnj skrev:Vore kul om nån av er med sol / batteri ger riktiga kosta per kwh, Inc alla kostnader och vad ni har fått i sol.
Jag får återkomma i den frågan om 25-30 år när man vet vad det slutade på. Att räkna efter ett par år är ju såklart ingen vinst.
Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev: tor 13 feb 2025, 23:17 Vet ej hur mycket de har I solceller. Har för mig ena lagt ca 300000 på solceller
Tror att slutpriset var c:a 200000 kr. Med solceller, växelriktare, batteri och datastyrt med bredbands styrning
Då var det statliga stödet redan avdraget. Har för mig vi har 29 st solseller och 9,6 kW batteri
av vjohnj
Nä sant man kan intr veta hur l7vet varit innan det är slut.
Men man kan få ett humm hur det ligger i kostnad på ca. Om man tar total allt kostnad och delar på sol in
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vjohnj skrev: fre 14 feb 2025, 11:06 Nä sant man kan intr veta hur l7vet varit innan det är slut.
Men man kan få ett humm hur det ligger i kostnad på ca. Om man tar total allt kostnad och delar på sol in
Visst, men du måste ju gissa friskt. Håller allt i 10 år eller i 40 år. Det kommer ju ge en kostnad som kan diffa 400% Så beroende på hur länge grejerna håller kanbset ju vara supersucce till totalkatastrof.
av vjohnj
Nä om du vet vad totalt allt kostar. Sedan kolla hur mycket det gett.
Sedan dela på kostnaden och sedan uppskattat livs läng ex som stefan skrev ca 20/25 år. Sedan om det till kommer fel o kostnader så då är det så. Men du har me
An ett humm vad driften kostar per kWh.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
vjohnj skrev:Ja vad säga?
Bara köpa mer sol och vind samt mer batterier.
För ni trodde väl inte det skulle bli billigare med sol/vind/batteri?! Än att köpa el direkt..

Vore kul om nån av er med sol / batteri ger riktiga kosta per kwh, Inc alla kostnader och vad ni har fått i sol. Så delat på alla in kostnad och delat på kwh som det har get. Vad ger det i kwh pris
Jag fattar inte vad det är du egentligen vill veta.

Jag gav ca. 200.000kr för hela min anläggning inklusive batteri som installerades ett år efter solcellerna. Inga lån på detta.

Det enda jag kan räkna på är vad jag betalt för elen respektive månad och jämföra med vad det skulle kostat om jag inte haft solceller och batteri. För mig blir skillnaden det jag ”tjänar” på installationen. Det som sedan komplicerar uträkningen är att jag då inte skulle ha timspotpris som avtal. Troligen ett fastprisavtal, som jag hade innan och gick ut nu i höstas när jag då också hade fått batteriet.

Laddar jag sedan elbilen när elpriset är riktigt lågt så blir det också något som jag sparar pengar på.

Idag så var elpriset högt, solen sken och solcellerna producerade 37kWh, sålde 9kWh när batteriet var fullt vilket gjorde att jag bara behövde köpa 13kWh, och då när elpriset var lågt.

Men jag antar att du inte tror det lönar sig med dessa investeringar.
Jag tror och hoppas att det gör det.

Som det ser ut nu så kommer regeringen ta bort 60-öringen för såld el, då är det ännu bättre med batteri och själv förbruka elen. Jag räknar med att inte köpa någon el överhuvudtaget från början eller mitten på april fram till och med oktober.

Räcker det som svar?
av vjohnj
Fattar detta är en känslig fråga tydligen.
kan man säga att ex en anläggning på ex: 10kw ger på år median 50% av installerad? I verkliga livet. För kolllar man på alla solföretag så är ju allt bara guld å gröna skogar, till man läser fintstilt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vjohnj skrev: fre 14 feb 2025, 13:16 Nä om du vet vad totalt allt kostar. Sedan kolla hur mycket det gett.
Sedan dela på kostnaden och sedan uppskattat livs läng ex som stefan skrev ca 20/25 år. Sedan om det till kommer fel o kostnader så då är det så. Men du har me
An ett humm vad driften kostar per kWh.
Det var ju det jag skrev, men du läser inte, Du måste gissa hur länge anläggningen håller, det är ju ingen som vet i dag, den kan ju ge upp om 10 år eller tuffa på i 40 år
av vjohnj
VolvoB20 skrev: Det var ju det jag skrev, men du läser inte, Du måste gissa hur länge anläggningen håller, det är ju ingen som vet i dag, den kan ju ge upp om 10 år eller tuffa på i 40 år
Jo jag läser men om man går efter vad som skrivs på livsläng angf solceller och räknar på det så har ett humm. Allt över är bara plus.

"Solceller har en garanterad livslängd på 25–30 år beroende på tillverkare. "
  • 1
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 277
Lufta ABS bromsar V70

Jag anar att jag har luft 'i motorrummet' (p&a[…]

När du motorbromsar så får du ju […]

I och för sig behöv ingen kompressor f&o[…]