Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasjjj
V60 B4 diesel MY22, 6 000 mil.

Jag har den senaste tiden börjat känna en skum lukt som dyker upp i kupén efter start. Den kommer inte omedelbart när kupéfläkten börjar snurra utan snarare cirka 15-20 sekunder efteråt. Den försvinner nästan helt efter några minuter, men den försvinner inte riktigt helt. Lukten går att beskriva som "blöt hund" eller "blöta, svettiga strumpor"

AC?
Dieselvärmare / tillsatsvärmare? (Körs på HVO100)
Värmepaket?

Spelar ingen större roll om det är +5 grader eller -15 grader. Har aldrig känt något vid varmt väder, sommar / höst.
Användarvisningsbild
av opA
Vilken typ av golvmatta har du på förarsidan ?

Har du den typen som har som en luddig tygbit på gummimattan eller har du en som är helt i gummi ?

Om du har den med en tygbit så är de ett fabrikationsfel i limmet ( om jag minns rätt ) som gör att när mattan är fuktig så får man en odör som påminner om blöt hund eller liknande.
av Sasjjj
leiwi skrev: tor 13 feb 2025, 22:05 Fuktigt,mögligt kupefilter ?
Naturligtvis fullt möjligt. Bilen var helt nyligen inne på service, problemet fanns både före och efter. Kan ju vara så att filtret inte byttes på servicen även om det står i protokollet.
av Sasjjj
opA skrev: tor 13 feb 2025, 22:08 Vilken typ av golvmatta har du på förarsidan ?

Har du den typen som har som en luddig tygbit på gummimattan eller har du en som är helt i gummi ?

Om du har den med en tygbit så är de ett fabrikationsfel i limmet ( om jag minns rätt ) som gör att när mattan är fuktig så får man en odör som påminner om blöt hund eller liknande.
Ingen tygbit, enbart gummi
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]