Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
apersson850 skrev: ons 12 feb 2025, 21:22 Ja, det är ju väl känt att Li-jon mår bäst vid runt 80% laddningsgrad eller så.
När man konstruerar grejer så går man på vad batterileverantören föreskriver. Och något sådant som 80% SoC fanns inte på tapeten då utan bara ett lagkrav på minimum samtalstid på backupbatteri vid eCall..
ERA-Glonass certifieringen tror jag hade specificerad samtalstid i kyla också vilket gjorde att man ville starta på 100%.. Men nu är det väl överspelat under all överskådlig framtid :-/
av IYoungAre
BertilN skrev:.. De bytte batteriet i VCM och uppdaterade programvara. Sen var felmeddelandet borta. Kostnad 3080 kr. ..
Jag har köpt ett VOC-ersättningsbatteri (31450445) från 24.se och bytt det själv på min S90 MY17. Tog ca 10 minuter.

Felmeddelandet visas fortfarande och det verkar som om en programuppdatering krävs.
Kan du bekräfta om mjukvaruuppdateringen är SPA 32398268 och den tillhörande kostnaden (dvs. exklusive batteriet)?
Detta skulle hjälpa alla som vill spela om batteriet själv.

Tack så mycket.

Referens: https://www.swedespeed.com/threads/voc- ... ed.682766/
av least
@iyoungare har du länken till det batteriet som du köpte?

Risken är att det är ett batteri med annan specifikation än originalbatteriet.
De jag har sett har inte samma spänning som original-batteriet.

Och då det är en annan spec, så undrar jag hur den kommer att klara laddspänningen som den får ta emot.
least skrev: tor 13 feb 2025, 16:13 @iyoungare har du länken till det batteriet som du köpte?

Risken är att det är ett batteri med annan specifikation än originalbatteriet.
De jag har sett har inte samma spänning som original-batteriet.

Och då det är en annan spec, så undrar jag hur den kommer att klara laddspänningen som den får ta emot.
som jag kunde hitta på 24.se: https://www.24.se/fordon/biltillbehor/b ... -volvo-s60 den enda med det "numret"
av IYoungAre
Ja, jag vet att batteriet har fel spänning.
Jag vet också att 3 personer (2 i Sverige & 1 i USA) har använt sådana (eller liknande) batterier och inte stött på några problem. Så jag gav det här ett försök.

Om batteriet går sönder i framtiden kommer jag att byta ut det mot Volvo OEM-batteri, då skulle programmet ha uppdaterats i alla fall.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kollar bilderna på 24.se, kineserna verkar ha lite annan affärsmoral än vi är vana med i västvärlden. :-/
Ser ut som om EVE har plockat bort Volvo-loggan från etiketten på batteriet men kopierat övrig märkning och sen säljer de batteriet via egna kanaler :oops:
Men det kan ju iofs vara en kopia av EVE gjord av någon annan. Eller så har EVE plockat i billigare celler eller annan skyddskrets. Omöjligt att veta. Minns inte riktigt men jag tror det står 500mAh på originalbatteriet. Här bara 450.. Inte för att det spelar någon egentlig roll.
av BertilN
När jag åkte hem från verkstaden sa teknikern att det kunde dröja till nästa dag innan felmeddelandet försvann. Men när jag åkte hem var det borta. Nästa dag var det dock tillbaka och även nu idag ytterligare en dag senare. Det blir nog nytt besök på verkstaden tyvärr.
av BertilN
IYoungAre skrev: tor 13 feb 2025, 14:45
BertilN skrev:.. De bytte batteriet i VCM och uppdaterade programvara. Sen var felmeddelandet borta. Kostnad 3080 kr. ..
Jag har köpt ett VOC-ersättningsbatteri (31450445) från 24.se och bytt det själv på min S90 MY17. Tog ca 10 minuter.

Felmeddelandet visas fortfarande och det verkar som om en programuppdatering krävs.
Kan du bekräfta om mjukvaruuppdateringen är SPA 32398268 och den tillhörande kostnaden (dvs. exklusive batteriet)?
Detta skulle hjälpa alla som vill spela om batteriet själv.

Tack så mycket.

Referens: https://www.swedespeed.com/threads/voc- ... ed.682766/
Vet inte vilken uppdatering det var och jag fick inte specifikation på kostnaden heller, vilket jag trodde jag fått.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det här kan vara bra att veta för alla som funderar på att byta batteri själv.
Batterikontakten i VCM är en skör ytmonterad historia, det behövs inte särskilt mycket mycket våld för att bryta loss den från mönsterkortet och då behöver man en ny VCM.
Listpris som reservdel någonstans runt 1500-1800.. Euro :-o. Och utöver det går det förstås åt programmering för att matcha en ny enhet till bilen.
Det var rätt många fall där Volvo-verkstäder lyckats bryta sönder kontaktdonet trots att de fått information och specialverktyg för jobbet..
Volvo Cars App

Numera kan en telefon vara ansluten till mer ä[…]

En ny går på över miljonen. N&aum[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Är det en synvilla att dörrhandtagen har[…]

Tror ni möjligen det går hitta nå[…]