Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brouneus
Tja

Har suttit och kikat på lite DIY reperationer och kom över en film där dom lagade gångjärnen som var utslitna. I videon så kontrollerade dom även kablarna som går in i dörren och sa att det var ett vanligt fel att dom skavdes sönder. Är det många som har råkat ut för det här?

Börjar fundera på om det kan vara en idé att åtgärda det i förebyggande syfte men känns lite meckigt om man behöver ta av alla dörrar.
av dannesk
Man behöver inte plocka av dörrarna för att klippa av buntbandet som orsakar att kablarna i härvan nöts av. Man lossar kontakten och drar tillbaka gummigenomföringen så blottas kablarna.
av UnleashFusion
Brouneus skrev: ons 05 feb 2025, 20:51 Tja

Har suttit och kikat på lite DIY reperationer och kom över en film där dom lagade gångjärnen som var utslitna. I videon så kontrollerade dom även kablarna som går in i dörren och sa att det var ett vanligt fel att dom skavdes sönder. Är det många som har råkat ut för det här?

Börjar fundera på om det kan vara en idé att åtgärda det i förebyggande syfte men känns lite meckigt om man behöver ta av alla dörrar.
Det har hänt några på forumet, säkert fler som inte är på forumet.

- gångjärn + kabelbrott
av Brouneus
dannesk skrev: ons 05 feb 2025, 21:10 Man behöver inte plocka av dörrarna för att klippa av buntbandet som orsakar att kablarna i härvan nöts av. Man lossar kontakten och drar tillbaka gummigenomföringen så blottas kablarna.
Tipp topp, då blir det nog att lägga till det på att-göra-listan
av christer80
Har samma problem med min v70-12. Kablarna skadade pga stripset.
Löddade 3 av dem och tejpade de som bara hade skadad isolering. Men frågan är hur man går till väga för att byta ut kabelstammen?
Kommer man åt den om man river ut panelen vid förarsitsen eller är det mycket man måste ta bort får att nå kablarna på insidan?
av mimeck
Det hände på min xc70-2011. Kommer inte ihåg vad som inte funkade men det var enkelt att komma åt och laga.
Vill man så är det även extremt lätt att plocka bort en dörr. Borde bli lättare att komma åt då. Kommer inte ihåg hur jag gjorde..
av christer80
Hej igen.
Det jag gjorde var att ta bort dörren, 2 10mm bultar, en platt skruvmejsel för att öppna kontakten och sedan av med dörren.
Vek upp gummitätningen, trädde på krympslang och löddade de som var av samt satte eltejp på de som var skadade.
Men....
Jag kommer behöva byta dessa ledningar innom en viss tid och undrar om någon har en video eller kort instruktion på hur man kommer åt dessa inifrån.
Ja det kommer bli en massa skarvar, men bättre att ha dem i bilen än i dörren....
Har sökt i vida men hittar inget om det....
Användarvisningsbild
av apersson850
Hände på min XC70 2012 också. I mitt fall försvann funktionen att man kan dra i dörrhandtaget med låst dörr och både låsa upp och öppna med samma rörelse, förutsatt att man har keyless, förstås. När kabeln var trasig fick jag dra en gång för att låsa upp och en gång till för att öppna. Tillbaka till det som är standard på den XC90 2019 jag har nu, om man drar snabbt i handtaget.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
christer80 skrev:Hej igen.

Men....
Jag kommer behöva byta dessa ledningar innom en viss tid och undrar om någon har en video eller kort instruktion på hur man kommer åt dessa inifrån.
Ja det kommer bli en massa skarvar, men bättre att ha dem i bilen än i dörren....
Har sökt i vida men hittar inget om det....

Hej där.
Det finns ingen sådan rutin för det i VIDA då hela den främre kabelhärvan och dörrkontakterna är en och samma kabel. Dessvärre finns det ingen koppling som du bara kan jacka ur och byta. Du får helt enkelt klippa bort den gamla härvan fram till dörren. Den är ju som sagt integrerad i den främre kabelhärvan så var beredd att ligga dubbelvikt och löda upp och ned mellan golv och panel om du inte tar ur hela instrumentbrädan. Det jag gjort är att ha en snabbkoppling istället, så man bara kan byta den när som helst om det sker igen.
Så här ser kabelhärvan ut om du undrar hur den ser ut.
Bild

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]