Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matte24
#1601677
Är intresserad av att köpa en MY21 xc60 T6 Recharge men funderar på batteriets livslängd.

De bilarna som kostar under 400 000kr har gått ca 10 000mil, hur lång räckvidd kan man förvänta sig av ett batteri i en sån bil? Vet att det finns ett större batteri som kom late MY22 men de är mycket dyrare.

Vad skulle det kosta att byta högspänningsbatteriet om det visar sig vara dåligt efter några år?
#1601680
Matte24 skrev: tis 11 feb 2025, 12:18 Är intresserad av att köpa en MY21 xc60 T6 Recharge men funderar på batteriets livslängd.

De bilarna som kostar under 400 000kr har gått ca 10 000mil, hur lång räckvidd kan man förvänta sig av ett batteri i en sån bil? Vet att det finns ett större batteri som kom late MY22 men de är mycket dyrare.

Vad skulle det kosta att byta högspänningsbatteriet om det visar sig vara dåligt efter några år?
en ny ny från volvo kostar cirka... 85-90tkr
begagnad från 25tkr>https://laga.se/visa-produkter?PartCode ... &vehicle=0 och det finns på bildelsbasen.
#1601715
Är väl 15000mil garanti på batteriet hos Volvo, dock tror jag dom godtar ända ner till 55% batterihälsa innan dom byter, men nu byts väl enskilda moduler i batteriet om det går sönder å inte hela packet, begär mätning av batterihälsan om du köper den på firma, tog 2min för Volvo att kolla, jag hade strax under 90% på min T8 efter 12800mil när jag köpte min i somras .
Sen volvias försäkring på motor/drivlina är 17000mil som man även kan förlänga något mot en slant.
#1601762
Tror att vi inte kommer veta hur bra laddhybrider kommer hålla förrän vi är där att vi har en massa laddhybrider på vägarna som närmar sig 20-30k mil.

Den känsla jag har är, att hur länge och väl batteriet kommer klara sig, beror mestadels på hur man nyttjar en laddhybrid. Med andra ord blir det lite av ett lotteri vad man får, om nu inte ett batteritest klarar att ge bra status på batterihälsan. Vet inte.

Kör man ofta slut på batteriet så slits det säkert mer än om man inte tömmer det varje gång. Laddar man långsammare så borde det också vara en fördel.
Och mest av allt, hur många mil av bilens totala körsträcka har man gjort på batteri respektive bränslemotorn? 12000 mil men 2/3 av det på motorväg/landsväg med långa körsträckor är ju mycket bättre än 12000 mil bara på batteri.

Nu är det iofs svårt att göra många mil de första åren bara på batteri i en laddhybrid som bara kommer några mil och laddas med typ 3,7kW, så jag tror det är mer riskfritt att köpa en 3 år gammal laddhybrid med 10-12k på mätaren än en 6-7 år gammal med samma miltal.

Tror också tillverkarna blir bättre och bättre. Nu kan man väl oftast byta celler istället för hela batteriet, och förhoppningsvis blir det lättare och lättare att komma åt dem allt eftersom tillverkarna blir bättre i att bygga laddhybrider.

Lite intressant läsning i ämnet:

https://carup.se/varnar-batteri-i-laddh ... e_vignette

https://carup.se/varnar-for-laddhybride ... -an-bilen/
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]