NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Finns det då NÅGON Mobil-olja som uppfyller kraven eller menar du att ingen gör det?

Jag fick nämligen ett pris på min service i september eller oktober när jag skulle boka servicen. Där stod det specat att det var Mobils olja. När jag sedan gjorde servicen i november blev jag informerad om att priset inte gällde längre eftersom Volvo nu bytt till Castrol istället. Det skulle bli dyrare, men jag protesterade förstås eftersom jag redan fått ett pris. Mao använde verkstaden Mobil tidigare.

Verkstaden var AUKTORISERAD (Bilia).

Övrigt: Om du nu har så många "smarta" saker att säga, så säg dem direkt istället för att hymla med dem och hålla inne med uppgifter bara för att kunna verka smart lite senare i tråden. Det är det som leder till den tråkiga stämningen. Försök att vara HJÄLPSAM istället för otrevlig. Man ställer ju faktiskt en fråga här för att få hjälp, inte för att få ett uppkäftigt svar tillbaka.
av LJN
En motorolja med ACEA B5-klassning är en lågviskös motorolja utvecklad för lägre friktion och därmed bränslebesparande.

Men det kräver att motorn är utvecklad för denna oljetyp. Castrol har i samarbete med Volvo utvecklat en ny A5/B5-olja som även klarar långa serviceintervaller på 3000 mil.

Castrol hävdar att den nya oljetypen har bättre kondition efter 3000 mil än deras tidigare hade vid 2000 mil.

Fler och fler fabrikanter tar nu fram ACEA A5/B5-oljor, Mobil,s variant heter så här:

Mobil 1 0W30 Fuel Economy

Helsyntetisk motorolja med avancerad prestanda.
Syntetisk bas med mycket hög prestanda samt
SuperSyn antislitageteknik. Förbättrad bränsle-
ekonomi och lägre oljeförbrukning för moderna
bensin- & dieselmotorer. Detta är med all säker-
het den bästa motoroljan som finns till din bil.
Uppfyller API SL/SJ/EC/CF, ACEA A1/B1/A5/B5,
Ford WSS M2C 913-A/913-B, GM 4718M.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
ILSAC GF-2 är för övrigt en gammal standard (från -97 om jag läst rätt) som i princip ingen använder idag..

ILSAC GF-3 and API-SL replaced ILSAC GF-2 and API-SJ in July 2001 with even more stringent parameters regarding long-term emission system durability and improved fuel economy as well as improved performance in the areas of volatility and deposit control, viscosity retention, additive depletion over the oils service life and reduced oil consumption rates.

/Thomas
av jbl
ACEA A5/B5, A3/B3 överträffar faktiskt senaste ILSAC GF4 energy conserving.

Förtydligande så är Mobils syntet 0W30 både A5/B5, API SM, ILSAC GF4.

Castrols SLX prof longtech (eller vad dom döpt den till) 0W30, är med andra ord sämre klassad.

Man kan alltid ersätta en Castrol olja med en Mobil 1 produkt utan att vara orolig.
Däremot om man ska välja en Castrol produkt så får man läsa på ordentligt.

Castrol har en uppsjö med olika namn på snarlika oljor.

Deras bästa olja i mitt tycke var tidigare den riktiga SLX longtech 0W30. Nu vet jag faktiskt inte om den finns om man tittar på kvaliten.

Oljeproducenterna blandar in mer och mer med grupp III olja vilket är försämring men billigare för dem. Inte fan sänker dom priserna för det.

Skulle nog vilja sticka ut med hakan och säga att OK/Q8 har en högre kvalite om man tittar på basoljor då dom använder sig av mer grupp IV. Nu har ju additivena väldigt stor betydelse så basoljan är ju inte allt men jag kan tänka mig att t.ex. Castrol inte formulerar en olja med lite extra krydda så som OK/Q8 gör som ett exempel.
av Lej
Hellrider skrev:
Funk skrev:
Beror på vilka normer den uppfyller,helt ointressant vilken visko den har
Mobils 0W-30 syntet uppfyller bl.a Volvos krav (egentligen Ford spec #F WSS-M2C) och används även på en del auktoriserade verkstäder..

/Thomas
japp,, men tyvärr uppfyller inte mobil´s olja ILSAC,vad jag vet iaf
detta är kraven;
API SL
ACEA A1/B1 A5/B5
ILSAC GF-2
Ford WSS-M2C-920-A.
Visst ni föresten att bilar bara kan tvättas med godkänt schampo.
Finns givetvis att köpa hos märkesverkstäderna, men bara där.
av jbl
Precis det är mest dravel med att man måste använda endast denna oljan till Volvo. Den är inte så speciell som vad Castrol försöker göra gällande.

Den är bra men så är dom flesta helsyntet oljorna med samma klassning.
Användarvisningsbild
av Funk
Om bilfabrikaterna fick som dom ville så kanske... :???:

Men som sagts i andra trådar om olja, kolla upp vilka krav som ställs och använd motsvarande.. Skit i vad det är för märke och pris på oljan så länge den klarar kraven.
Dock så skall man vara lite försiktig om man kör motorer som kräver de nyare oljorna avsedda för lågfriktionsmotorer och verkligen kör 3-4000 mil mellan bytena, då är det verkligen noga att det är rätt specar på oljan.

Personligen skulle jag aldrig köra så långt mellan olje och filterbyte, oavsett vad tillverkaren har för serviceintervall. Frisk olja och nytt filter lite oftare är förmodligen det absolut enklaste sättet att slippa oilsludge och andra smörjningsrelaterade problem..

/Thomas
av Lej
Funk skrev:
Om bilfabrikaterna fick som dom ville så kanske... :???:

Men som sagts i andra trådar om olja, kolla upp vilka krav som ställs och använd motsvarande.. Skit i vad det är för märke och pris på oljan så länge den klarar kraven.
Dock så skall man vara lite försiktig om man kör motorer som kräver de nyare oljorna avsedda för lågfriktionsmotorer och verkligen kör 3-4000 mil mellan bytena, då är det verkligen noga att det är rätt specar på oljan.

Personligen skulle jag aldrig köra så långt mellan olje och filterbyte, oavsett vad tillverkaren har för serviceintervall. Frisk olja och nytt filter lite oftare är förmodligen det absolut enklaste sättet att slippa oilsludge och andra smörjningsrelaterade problem..

/Thomas
Skönt att se att jag inte är ensam, tror och gör exakt som du beskriver.

God Jul på er alla. (även ni som tror på annat)
av jensam
Hellraider skrev:Japp det brukar ju hjälpa att attackera när man blir överbevisad,,, eller?
Vem är det egentligen som är överbevisad???
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]