Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Du missar e-call ?

/Thomas
Xanthopteryx skrev:Du kan låsa upp utan att motorn stannar, åtminstone på V90 -18.
Sedan måste man initiera normal startprocedur flr att köra iväg (fot på broms, vrid startvredet så att bilen "startar", sedan klart att köra).
På min S60 vill jag minnas att motorn stannade då man öppnade dörren..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Sulten skrev:Ja, jag har installerat kupe/motorvärmare.
Vilket du inte behövt lägga massor av tusenlappar på om du kört värmaren via timer eller VOC...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sulten
Funk skrev: tor 06 feb 2025, 19:04
Vilket du inte behövt lägga massor av tusenlappar på om du kört värmaren via timer eller VOC...

/Thomas
Det är inte bra att köra en dieselvärmare inne i ett garage. Det gör också att luften i garaget och bilen luktar illa med alla dieselavgaser.
Vi skaffade en VW Up som andrabil för några år sen och jag bävade lite för att återgå till motorvärmarsladd, manuell växellåda och att starta bilen med nyckel utan keyless. Men faktum är att det nästan blev tvärtom. Den har fått en att nyktra till för den känns befriande enkel, självklar och tidlös.

Nästan så man blir lite nostalgisk till tiden då man kunde köpa en snik V90 för 319 000kr. :-)
Funk skrev: tor 06 feb 2025, 19:00 Du missar e-call ?

/Thomas
Xanthopteryx skrev:Du kan låsa upp utan att motorn stannar, åtminstone på V90 -18.
Sedan måste man initiera normal startprocedur flr att köra iväg (fot på broms, vrid startvredet så att bilen "startar", sedan klart att köra).
På min S60 vill jag minnas att motorn stannade då man öppnade dörren..

/Thomas
På P3 modellerna stannade motorn när man öppnade dörren. På SPA gör den inte det.
På min V60 2015 så stannade motorn. PÅ min nuvarande V90 gör det inte det.
Användarvisningsbild
av Funk
Sulten skrev:
Funk skrev: tor 06 feb 2025, 19:04

/Thomas
Det är inte bra att köra en dieselvärmare inne i ett garage. Det gör också att luften i garaget och bilen luktar illa med alla dieselavgaser.
Har man bilen i ett garage så minskar också behovet av värmare en hel del..

/Thomas

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]