Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NovemberWHISKEY
Hej allesamans.
Var tvungen att skapa ett konto för jag behöver lite råd här.
Förra veckan köpte jag ett volvo s60 2012 från bilhandlare efter en tidigare privat ägare.
Hade med mig en vän som har jobbat hos besiktningen i över ett decenium, han var där för att säkerställa att bilen är bra på alla sätt och vis.
Bilen hade INGEN synlig rost, vi kollade bilen noga och jag har bilder på bilen från annonsen sparade (ingen rost där heller )
Efter första tvätt och några dagar senare kom upp massor med rostbubblor och även synlig rost vid hjulhuset i princip vid alla 4 hjul. En är drabbad mycket, en mindre och på dom resterande två ser man ändringar under lacken.
Helt enkelt bilen ār rostskadad deluxe. Den var inte biligare heller än alla andra bilar med lilknande miltal och specs.
Bilen har en månads garanti. Så nu är frågan, vad kan man förvänta sig? Det har inte ens gått en vecka, vi pratar om dagar här. Är detta något bilhandlare ska stå för ? Visst, bilen är gammal och så, men OM bilen hade synlig rost, skulle jag vända mig direkt och inte köpa den. Man kan inte argumentera här att "det är gammal bil, du får förvänta dig rost" när ingen rost fanns där förra veckan(ingen som syntes iaf)
Vad skulle ni göra här och vad ska jag göra ? Hade faktisk helst vilja häva köpet, med tanke på att det kom fram lite fler saker som jag stör mig på, men jag verkligen gillar bilen, köpte den just för att den ser bra ut, var servad enl intervaler, en ägare...Trots det...ni läser själva..rost skadar i princip allt positivt här...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du kan alltid kontakta tidigare ägare, är det en ärlig person så berättar hen om bilens historik.

Det är inte omöjligt att hen bytte in den i det skick den är nu och att handlaren har "fusklagat" för att den ska bli lättsåld.
Användarvisningsbild
av Micce1980
NovemberWHISKEY skrev: ons 29 jan 2025, 05:35 Hej allesamans.
Var tvungen att skapa ett konto för jag behöver lite råd här.
Står det något i varudeklarationen?

https://publikationer.konsumentverket.s ... -personbil

Är det så illa, bör det stå där såvida den inte rullat långt. Garanti vet jag inte vad det är för sådan de erbjudit men det kan i alla fall falla under konsumentköplagen(?)
av UnleashFusion
får du chansen att häva köpet.. tänk inte på det och ta det.. du kommer störa dig på allt du funnit och det finns så många S60 2012or tbh
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle ha pratat med konsumentvägledningen först för en uppdatering runt villkoren att häva ett bilköp.
Bilhandlaren lär hävda att det är normal rost med hänsyn till bilens ålder. Svårt att motbevisa.
Byta in bilen är säkert möjligt, frågan är vad det kommer att kosta. Förmodligen mindre om man är bra på att förhandla och dessutom köper annan (helst dyrare) bil hos samma handlare :-)

Tips för rostcheck: stryk med handen över skärmkanter och dörrnederkanter. Man känner rostbubblor som ögat inte ser..
av 73k
Rostbubblor dyker ju inte upp på en vecka, så de fanns ju där när firman sålde bilen och har ingen av er sett dem har ni helt enkelt inte kollat ordentligt.

Att någon gjort ett dåligt lackjobb som försvinner och visar rost efter en tvätt veckan där på tycker jag dock är en helt annan sak. Där och då gick du med på att köpa en bil baserat på en missvisande uppfattning… och det är något du kan yrka på när du pratar med firman.
av NovemberWHISKEY
Tack alla som tig sig tid att besvara
Update
Har sökt plåtverkstad för prisförslag på reparation -en hjulkant ca 6-8k x4 = minst 24k...
Har pratat med tidigare ägare, en äldre par som som har sköt om bilen men rosten kom ändå och den fanns på bilen när dom sålde bilen i 09/24.
Jag har tagit kontakt med volvo ang rostskyddsgaranti och har fått bilen besiktigad och fotat och bilderna skickade till volvos hq. Enligt snubben som besiktigade bilen så fanns det mkt rost även underifrån på karosseri, men trodde att dom flesta hjulhus skulle bli nekade,då yttre påverkan (dvs stenskott mm) påverkade rostangrepp... Dock den värsta hjulhus har rostangrepp även från insidan av kaross, det kunde man konstatera efter at man hissade upp bilen...
Efter detta tog jag bilen till säljaren och pratade direkt med ägaren. Har ville inte förstå att jag skulle inte köpa bilen med synlig rostangrepp, så någon måste ha lackad om område, för att bilen ska se vara rostfri. Han hänvisar till att rost finns på alla äldre bilar, man ska räkna med det. Flertall ggr påpekade han att jag ska vända mig till ARN och han följer deras beslut...jaha..han lät nästan väldigt säker på att ARN kommer neka mitt fall...
Nu ska jag skriva detta, tillägga original bilder från deras annons med bilen UTAN SYNLIG rost och påpeka att jag blev lurad ang bilens verkliga skick.
Kommer uppdatera detta tråd när jag har något nytt.

Tack alla ;)
av NovemberWHISKEY
22k mil...När jag pratade med förra ägaren så har dom sagt att bilen har altid stått i egen garage...Så fattar inte hur kunde den börja rosta så pass mycket...Alla bilar för stenskott på lack men av dom s60 som jag har sett innan så har dom inte varit rostiga på detta sett... Man kanske har gett för stor vikt till antal ägare, ville ha helst så lite som möjligt, nu i efterhands, så vete fan om det är så viktigt...
Varudeklaration har jag inte fått, har frågat om den vid köp och fått svar att dom håller inte på med varudeklaration..vilket redan där kändes det konstigt...
Användarvisningsbild
av Erik Å
NovemberWHISKEY skrev: tor 06 feb 2025, 23:32 .. så har dom sagt att bilen har altid stått i egen garage...Så fattar inte hur kunde den börja rosta så pass mycket...
Garage kan faktiskt förvärra fukt/rostproblem om man inte har kontroll på RH. Been there.. :oops:
Regniga eller dimmiga dagar är det i princip omöjligt att vädra ut fukten, jag har själv kondensavfuktare i garaget sen flera år tillbaka.
Kontrollerad 65-70% RH plus fläktar; bilen torkar upp på ett par timmar och rosten står still :-)

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]