Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fearfulchipmunk
Halloj! Skulle utföra ett kamremsbyte på min s80 2001 och när allt väl var på plats och markeringarna var som de skulle så är det som att vevaxel låser sig efter något kvarts varv. Gjorde som på videon jag kollade på men verkar som något gick fel ändå. Vet någon hur man löser det så vevaxeln går runt igen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Blir det helt stopp så sitter inte vevaxel och kamaxlar rätt i förhållande till varandra. Nr du vrider runt den innan det tar stopp, bygger den upp någon kompression?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är en ventil som tar emot är det "tvärstopp". Om det är kompressionen som tar emot så kan det "gunga" lite, eller vänta några sekunder så kan du fortsätta dra runt lite till.
av Fearfulchipmunk
Var ute nyss och försökte igen och kollade lite extra noga med märkningarna men kom ett halvt varv med vevaxeln innan det tog tvärstopp. Hur löser jag det?
av Lelleprinter
Det kan vara kompressionen som tar emot.
Om tändstiften fortfarande är monterade, skruva lös dem, då vet du om det är orsakat av kompressionen eller ej när du drar runt motorn.
av v70t4y2000
Hur vet du säkert att vevaxeln är på rätt ställe ?
Finns ju markering på vevaxeln men men...

Detta verktyg behöver du för att vara säker.
Lite långt till Arvika annars kunde du få lånat mitt verktyg.

Skriv att du behöver låna i Arvika..Någon måste ju ha.
Glöm inte att sätta på någon snöre eller liknade på vevaxelstoppet så du inte glömmer att bort den INNAN du startar.
Vevaxelstoppet är den lilla klumpen i mitten på bilden.
Bilagor
Kamremsverktyg Volvo.JPG
Kamremsverktyg Volvo.JPG (18.69 KiB) Visad 935 gånger
av Storfot
Det finns väl tre varianter:
  • Markeringarna stämde inte från början. (Markeringarna är bara markeringar, beroende på hur inställningen gjordes förra gången så är det inte säkert att de visar rätt.)
  • VVT:n kan göra att markeringen rör sig om man snurrar "fel". (Fast jag skulle inte tro att det kan bli så mycket fel att det tar i.)
  • Det är bara kompressionen som tar emot och du är bara överdrivet nojig (som man brukar vara när det handlar om kamremmen.) Ta ur tändstiften som sagt.
Är du inte helt säker på hur det såg ut från början så är det väl en "riktig inställning" med rätt verktyg som gäller nu.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?