Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
least skrev:Något måste väl det finnas som du uppskattar?

Och det är verkligen passande då alla andra svarat utifrån de egna personliga preferenserna.
Om man inte kan beskriva de egna behoven, då är det ju rätt meningslöst med allting.
Självklart skulle jag kunna lista funktioner som jag gillar att ha i min bil. Det var VOC som var ämnet, inte alla andra funktioner som finns i en Volvo. Vare sig det är basfunktioner eller dyrare avancerade tilläggsfunktioner som fokuserar på komfort eller teknik. Jag antar att jag faktiskt har svarat på vad jag tyckte om funktionerna och min användning av VOC?
Sulten skrev:Att kunna förvärma bilinteriören verkade vara den mest använda funktionen. Kanske inte lika viktigt för oss som bor i fristående hus/radhus med elanslutning utomhus eller garage. Vi kan även ha elanslutning på parkeringen vid arbetsplatsen, och eventuellt strukturerade arbetstider.
Oavsett hur jag bor använder jag bilen till att köra till fler ställen än hemmet och arbetsplatsen.
Vägassistans, detta är givetvis användbart vid behov. Detta kan även enkelt användas via telefon.
Ja. Men ringa och fråga om tips på en bra restaurang i orten man ska till och så få adressen skickad till din bils navigator är inte lika lätt att göra via telefon, om man inte har VoC. Vet inte vem man ska ringa till då?
Obevakad fjärrstart, tomgång. Är detta tillåtet i Sverige?
Själva starten ja. Tomgången är upp till varje kommun.
Resten av funktionerna verkar mer eller mindre värdelösa då du får meddelanden om service, körd sträcka, förbrukning etc när du sitter i bilen och påminns när olika vätskor behöver fyllas på eller service behöver beställas.
Det är förstås när man inte sitter i bilen men ändå av någon anledning vill/behöver veta som det kan vara till någon nytta.
SOS /eCall är inte samma sak som VOC.
Jo, i en Volvo och där har det varit det långt innan detta direktiv kom inom EU.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Sulten skrev:Ja, här var svar på frågan.
Att kunna förvärma bilinteriören verkade vara den mest använda funktionen. Kanske inte lika viktigt för oss som bor i fristående hus/radhus med elanslutning utomhus eller garage. Vi kan även ha elanslutning på parkeringen vid arbetsplatsen, och eventuellt strukturerade arbetstider.
Då måste du ju installera kupe/motorvärmare.
Obevakad fjärrstart, tomgång. Är detta tillåtet i Sverige?
Ja, med begränsingar i hur länge man får köra på tomgång reglerat av lokala ordningsstadgar

SOS /eCall är inte samma sak som VOC.
I inledningstexten i tråden kunde man tro att det också var ett problem för dig, om inte, OK.

Troligtvis kommer en tekniskt begåvad person att dyka upp som har en lösning på detta problem. Han kan förmodligen få den här tekniska installationen tillverkad i Kina för en billig peng och tjäna sig en god vinst. Plötsligt kommer funktionerna i dessa gamla Volvos till liv igen.
Inte helt troligt faktisk beroende på komplexiteten i denna fråga., men omöjigt kanske det inte är..

/Thomas
av 20FJan
OVMS finns för en del bilar, främst elbilar kanske. Men något liknande borde nog komma till andra bilar också.

Håller å andra sidan delvis med trådskaparen och tycker mycket av funktionerna är onödiga rent av. Ofta funkar navigering bättre med telefonen, så varför skicka det till bilen?
Användarvisningsbild
av Sulten
Jag googlade för att hitta regler gällande tomgång i Sverige, och kom fram till kommunala regler för max 1-2 minuters tomgång.
I Norge regleras detta i §16 i trafikföreskrifterna. Tomgångskörning är förbjudet och straffas med böter på 5 000-10 000 NOK. (något att tänka på när du kommer på besök)
En annan sak, när du fjärrstartar bilen, låses dörrarna upp eller förblir de låsta?
Dörrarna förblir låsta. Det är bara motorn som startar. Det kräver automatlåda, men det har väl de flesta bilar i den här kategorin.

Det är som sagt lagligt att starta motorn i Sverige. Sedan får du oftast köra lagligt den i 1-3 minuter beroende på vilken kommun du är i. Du kan välja hur många minuter du vill att motorn ska gå. Jag vill minnas att max är 15 minuter.
Ja, dörrarna förblir låsta och när man låser upp stannar motorn. Sen måste den startas igen med nyckeln i bilen innan man kan köra någonstans.

När det gäller navigeringen så är implementationen i bilen mycket bättre än vad det blir via telefonen eller en separat GPS. Bilen har en liten skvallerkarta mellan hastighetsmätare och varvräknare, köranvisningar i head-up-displayen, röstvägledning integrerat med bilens ljudsystem så den håller tyst om man pratar i telefon och sänker ned ljudet från radio eller liknande när navigatorn pratar. Till telefonen måste man dessutom fixa en extra hållare på något sätt för att den ska sitta vettigt.
Du kan låsa upp utan att motorn stannar, åtminstone på V90 -18.
Sedan måste man initiera normal startprocedur flr att köra iväg (fot på broms, vrid startvredet så att bilen "startar", sedan klart att köra).

I mitt fall lyser lampan i 5 sekunder efter att […]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt […]

Skruva ur adaptern och kolla att den inte har f&ar[…]

En bekant kör en 1.6d med standard performanc[…]