Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sitter det inte en stoppskruv på undersidan??? Har för mig det gjorde det förr. Sitter ingen på min 740. Kan ju vara rostmarkeringar också. I så fall har den gjort sitt.
Bytte min något år efter jag fått den. Köpte från Tyskland, ATE har jag för mig. Pedalen sjönk sakta vid lätt tryck, Bilprovningen klagade. Dock aldrig någon anmärkning, dom är nog inte lika snälla idag.....
Den var med behållare, men den är idag lika ogenomskinlig som den gamla var. Kanske snart dags att byta igen, har börjat sjunka lite. Mycket sakta, men den har ju suttit där en hel bil livslängd nu. Bytte den för c:a 14 år sedan, då var den c:a 20 år gammal och hade sjunkit sakta i flera år enligt förre ägaren (min svåger). Detta är ju en nackdel med att ha samma bil i årtionden, man får laga samma fel mer än en gång.
På min satt det bara en stopp pinne i hålet längst bort man skulle pilla bort(Gällde bara ABS). Fanns ingen stoppskruv. Min har inte sjunkit vad jag vet om men dagen innan besiktningen så var jag ute och panik bromsade för att motionera bromsarna och efter det började den med att pedalen då och då åkte ned i backen utan motstånd och då fick jag "pumpa" upp den och sedan funkade den ett tag. Märkte det såklart på väg till besiktningen. Trodde broms bekymmer är spanska flaggan utan att passera gå men han sa att han ser att jag tar hand om bilen i övrigt så han sa: ta småvägarna hem så slipper du bärgning. Han sa att slangarna började bli lite gamla och då kände jag att det är bara byta allt när jag ändå håller på.
Min cylinder borde nog gått sönder tidigare men jag kör ju bara på sommaren och ganska lugnt, det var mycket rostig sörja som kom ur den så den har nog verkligen gjort sitt.

Ja äldre bilar är lite som med hus, när man känner att allt är klart ja då är det dags att börja om igen. Fördelen är ju att man på ett ungefär vet vad som väntar en, annars kan man som jag göra youtube videor så man kan påminna sig om det är jobbigt eller inte ;-)

Min bil har ju inte gått så långt än, bara 15 tusen mil men nästan allt är original så mycket har nog stått still och kunnat "gotta" till sig rejält vilket den klumpiga vätskan i cylindern vittnade om. Men efter det här har jag nog gått igenom alla vätskor hyfsat nyligen. Kanske spola ur kyl vattnet igen. förra ägaren hade haft kylcement i den. Plockade bort hela nippeln(för att öppna nippel gick inte) för tömning av blocket och startade bilen = inget kom ut. Så ha bara sådant i din bil i nödfall. Har nog spolat ur den runt 10 gånger på något år och ändå är kylar vattnet lite grumligt.
Ja, inte sådär jättekul pyssla med huvudbromscylindrar, man gjorde det ofta förr då jag hjälpte andra, ofta 240 på den tiden de var notoriska ett tag för rost med resulterande sjunkande pedal.
Min 945a är från -91 o har i dags datum rullat 48700 mil och jag har peppar peppar aldrig rört huvudbromscylindern, men så byter jag bromsvätska vartannat år ungefär, det verkar onekligen hjälpa.
//Chris
volvo740sugmotor skrev:äldre bilar är lite som med hus, när man känner att allt är klart ja då är det dags att börja om igen. Fördelen är ju att man på ett ungefär vet vad som väntar en, annars kan man som jag göra youtube videor så man6 kan påminna sig om det är jobbigt eller inte
Visst är det så. Jag har alltid kört med lite äldre bilar. Den nyaste bil jag haft är min första bil. En Opel Rekord -59. Den var bara 14 år gsmmal när jag köpte den för 300 kr 1973.
Ja sköter man sina bromsvätskebyten så får man mindre rost överlag. Bromsvätska är hydroskopiskt vilket gör att det drar åt sig vatten.

Burken har kommit och nipplarna bör dyka upp nästa vecka så man kan få ihop allt igen.
Trodde först man skulle dra ut sakerna som petade ut ur hålen men det är backventiler. Känns lite onödigt på något man kanske tar bort en gång, kanske två och dessutom oftast gör det ur bilen där man kan tömma vätskan lättare. Men jag kanske står där en dag och bara tänker att vilken tur denna hade back ventiler.
P_20250207_151414.jpg
P_20250207_151414.jpg (2.5 MiB) Visad 2685 gånger
Ena backventilen i burken.
P_20250207_151456.jpg
P_20250207_151456.jpg (2.69 MiB) Visad 2685 gånger
Innan jag sätter ihop allt igen så bör jag väll hälla i lite bromsvätska i huvudcylindern och kanske pumpa lite lätt på pinnen så det får åka runt lite?
Har skrivit det tidigare, lufta huvudcylindern innan du monterar den i bilen. Du känar tid på det. Nu är väl ditt system helt tomt på bromsvätska, så det kanske inte inte gör så stor skillnad.
Jag har i många år fyllt behållaren, tryckt ner kolvarna och använt fingrarna som backventiler. När huvudcylindern är luftade så monterar jag den och kopplar bromsrören. Sedan fyller jag behållaren, öppnar alla nipplar och tar en fika. Det tar en halvtimme eller så onnan vätskan tryckt ut all luft. Man får se till att det inte biir tomt i behållaren.
Jag har gjort ett lock till behållaren med en däckventil i så jag kan trycksätta den med några hg. Så det går mycket fortare. Detta passar bra till äldre huvudcylindrar då dom kan "packa ihop" helt om man börjar pumpa med pedalen.
IMG_20231023_143804.jpg
IMG_20231023_143804.jpg (1.96 MiB) Visad 2540 gånger
Ja att börja röra grejer helt torrt är sällan en bra ide så jag kommer försöka hälla in lite vätska i alla hål innan så oringarna inte går torrt.
Mitt system är helt tomt men jag har inte bråttom så det gör inget om det tar lite tid.
Smart ide med ventil i ett gamalt lock. Får hoppas det räcker med gravtitationen, annars har jag en sug som brukar funka rätt bra.
Kan vara lite bökigt när man har ABS att få fram bromsvätskan överallt, jag upptäckte att det gick lättare om man hade tändningen på av nån anledning på min 945a.
Som Lennart skriver är det jättebra att fylla cylindern innan så gjorde jag alltid när det var vardagsmat att byta såna på 240.
Det kommer bli bra det där med nya prylar nästan överallt o det får ju ta den tid det tar med att lufta o få till allt
//Chris
Blir nog bra när jag får allt. Annars frågar jag vidare här ;-)
Fick igår mess av bilia att mina nipplar kommit. Åkte dit idag och märkte snart att kassan var tom och ingen kom. Jag gick in till meckarna och frågade om hjälp men de kunde inte hjälpa mig och jag får återkomma kl 15.00 då är han som har hand om ordrar tillbaka.
Vad är det för stil, varför ingen ersättare och varför kan inte meckarna hjäla någon kund med något så enkelt?

Blir nog inte den bilia butiken igen. Hade ju tänkt försöka bli klar eller åtminstone sätta dit allt idag. Nu blir det nog inte så.

Åkte till biltema och köpte lite dot 4 bromsvätska istället.
Var där stax innan 15, tror ni han kommit? såklart inte och han lär inte göra det om han redan varit borta hela dagen. Snackade med meckarna som inte verkade ha något att göra men dom hade inte tid just nu, jag fick komma tillbaka imorgon men då kan jag inte och dagen efter skickas nipplarna tillbaka. :mad:

Jag skiter i den där bilia butiken för all framtid och beställer från en av de sidor jag fick här istället, med tanke på hur de beter sig lär det komma fram snabbare. Ska höra av mig till bilia och fråga vad dom sysslar med.

Var såklart den dyraste butiken som hade 2 st i lager. 650kr spänn i frakt istället för 250kr men där finns det förhoppningsvis folk som jobbar och tar hand om kunderna.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]