Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan sammanfatta januari månad så här, scenariot med att torkarna plötsligt rör sig från serviceläget till normalt parkering/viloläge har ägt rum 2ggr.
Vid den andra gången var torkarna nerfällda mot rutan, (jag törs inte ha dom upplyfta pga risken att dom kan röra sig),.
Båda tillfällena är inskickat till Volvo support, via ÅF.
Jag tycker det är väldigt märkligt, och är samtidigt väldigt spänd på att få reda på orsaken till det hela...
Ja, autoläget för torkarna är aktiverat. Men då bilen är avstängd och låst, ska det inte ha någon funktion. Autoläget ska, som jag tolkar det, endast vara aktivt då bilen är igång.
Tilläggas bör att jag inte heller haft bilnycklarna med mig när detta har inträffat, endast telefonen har legat i fickan..
Mina torkare gick ner när jag tvättade bilen och den var olåst med nyckeln i mittkonsolen, jag hade inte aktiverat autoläget och torkarna var uppfällda.
Däremot tror jag, eller hoppas, att torkarna hamnar mot vindrutan när de går ner mot vindrutan av konstruktionen på mekanismen innan de går under huven....
För att mekanismen inte har något som fäller ner dem.
När dessa bilar var nya så diskuterades dessa skador.

Men har du tur så kanske en av torkarna hoppar till och fälls ner, men det är ren tur i så fall.
Serviceläget är till för byte och puts av gummi. Det är inget permanent läge.

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 513f676a06
Det jag funderar på är om det kan vara som så att när man kör hem och har autoläge på, och sedan fäller upp, så kanske det är någon intressant bugg i mjukvaran som gör att läget fortsätter att vara aktiverat under vissa omständigheter.
Detta skulle då kunna leda till att den triggas av att sensorn är aktiv. ALternativt även då att om du kommer nära med något som bilen känner igen, såsom en nyckel (och kanske telefon? Du vet, blåtand) så kanske detta triggar något.
Nu är det teorier men baserat på hur spännande det kan vara med programmering och vad som kan gå fel så tänker jag mig detta som inte helt osannolikt.
(Som bisats kan nämna ett skript jag skrivit på jobbet som fungerat felfritt(!) i tror det är minst åtta år - skriptet aktiveras kanske 500-1000 gånger per dygn - och som helt plötsligt kände för att 2025-01-01 klockan 00:00:00 så skulle det sluta fungera som tänkt och bete sig på ett inte helt lyckat sätt. Det tog någon timme att felsöka och klia sig i huvudet innan jag hittat felet.)

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]