- mån 27 jan 2025, 08:58
#1600411
Hejsan!
Som titeln lyder så har jag lite halv-taskig värme i kupen på min V70. Ibland när det är över nollan ute kan det bli riktig "Volvo-värme", alltså luft som man nästan bränner sig på. Men är det ett par minus, som idag, -6 när jag åkte till jobbet, så blir det inget vidare varmt. Jag misstänker två saker, antingen kommer inte motorn upp i temp som den ska, eller så är värmepaketet igensatt och behöver spolas rent. Som ni säkert vet så har ju dumt nog inte v70 P3 en temperaturmätare i instrumenteringen. Det jag gjorde idag var att använda min laser temperaturmätare (IR termometer) och efter ca 2 mils körning motorväg och stad mätte jag på kylarslangen som går in i kylaren i uppifrån, den som jag antar kommer från motorn. Då visade den ca 55-56 grader, sedan sätter jag mig i bilen och varvar upp den till 2 tusen varv, och känner efter endast 3-5 sekunder hur det genast kommer betydligt varmare luft ur utblåsen. Efter max 15-20 sekunder på 2 tusen varv så mäter jag igen på samma kylarslang och då är den 59 grader.
Vad tror ni, är detta en dålig termostat eller skit i systemet? Byta termostat på denna generation D5 är ett riktigt omständigt jobb, det är inte gjort i en handvändning så vill helst inte göra det i onödan.
Värt att nämna att min kupefläkt är dålig, låter illa och går inte på full fart, endast halvfart. Har ny kupefläkt, fläktmotstånd samt avdragare hemma, så jag ska byta det såfort det blivit lite behagligare väder ute. Det är ju inte heller ett enkelt jobb...
Alla svar uppskattas!
MVH
Som titeln lyder så har jag lite halv-taskig värme i kupen på min V70. Ibland när det är över nollan ute kan det bli riktig "Volvo-värme", alltså luft som man nästan bränner sig på. Men är det ett par minus, som idag, -6 när jag åkte till jobbet, så blir det inget vidare varmt. Jag misstänker två saker, antingen kommer inte motorn upp i temp som den ska, eller så är värmepaketet igensatt och behöver spolas rent. Som ni säkert vet så har ju dumt nog inte v70 P3 en temperaturmätare i instrumenteringen. Det jag gjorde idag var att använda min laser temperaturmätare (IR termometer) och efter ca 2 mils körning motorväg och stad mätte jag på kylarslangen som går in i kylaren i uppifrån, den som jag antar kommer från motorn. Då visade den ca 55-56 grader, sedan sätter jag mig i bilen och varvar upp den till 2 tusen varv, och känner efter endast 3-5 sekunder hur det genast kommer betydligt varmare luft ur utblåsen. Efter max 15-20 sekunder på 2 tusen varv så mäter jag igen på samma kylarslang och då är den 59 grader.
Vad tror ni, är detta en dålig termostat eller skit i systemet? Byta termostat på denna generation D5 är ett riktigt omständigt jobb, det är inte gjort i en handvändning så vill helst inte göra det i onödan.
Värt att nämna att min kupefläkt är dålig, låter illa och går inte på full fart, endast halvfart. Har ny kupefläkt, fläktmotstånd samt avdragare hemma, så jag ska byta det såfort det blivit lite behagligare väder ute. Det är ju inte heller ett enkelt jobb...
Alla svar uppskattas!
MVH