Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1600864
Hej, jag tänker det är onödigt att posta detta bara i forumet för aktuell modell men det handlar om en S80 II 2007.

Problemet är att denna skruv som sätter fast bromsskivan i hjulnavet sitter som berget, höger bak. Ändå har den varit av för någon månad sedan på verkstad vid byte hjulnav/lager. Problemet nu är att jag behöver riva isär allt och smörja upp pga anliggande broms och då behöver denna tas bort för att tex kolla upp så handbromsmekanismen och dess fjädrar är ok.

Pga anliggande broms har hela bromspaketet blivit extremt hett vid några tillfällen, kanske därför det kärvar nu.

Testat med slägga och slagskruvmejsel 1/2" fyrkantfäste för att få litet massage i gängorna, händer ingenting. Testat slagmutterdragare med samma TX-50 1/2" fyrkantmojäng, endast testat läge 2 av 3, ca 200 Nm. Händer ingenting.

Sist jag hade dessa problem körde jag till slut fullt moment på denna muttermaskin ca 340 Nm; först drog jag av TX-50-bitset, därefter själva skruven med nytt bits och det gick inte att borra ur och ersätta denna skruv (detta på en frambroms). Vill inte göra samma misstag igen.

Finns det några bra knep här? Testar litet rostlösande MoS2-olja över natten men har inga större förhoppningar att denna olja kommer åt att göra skillnad.

Många tack på förhand!
#1600866
Värme brukar göra underverk..
Men visst, dränk med rostlösare några dygn först. Svårt att komma åt att blöta själva gängan (från baksidan) antar jag
#1600869
Ja rostlösande oljan kommer nog inte åt alls, kan bara spraya litet från framsidan så det är nog lönlöst. Baksidan med gängorna är oåtkomligt. Värme, har en gasolbrännare typ blåslampa man kan värma med men skulle nog behöva mer koncentrerad effekt än vad denna fixar med. Kanske värt att prova ändå?
__
PS. Har ett 1/2" ledhandtag också, "breaker bar" som passar denna TX50-bits. Anledningen att jag inte vågat prova detta ännu är att jag tror det blir en snedbelastning som bryter bitset vid lägre moment än med tex mutterknackens mer likformiga moment utan sidokrafter. Jag har bara ett TX-50 kvar, sitter fast ute på vischan så får inte göra några dumheter här.
#1600872
Leopold skrev: lör 01 feb 2025, 20:43 Värme, har en gasolbrännare typ blåslampa man kan värma med men skulle nog behöva mer koncentrerad effekt än vad denna fixar med. Kanske värt att prova ändå?..
'
Testa men sätt inte eld på bilen bara :-/ Hjullagret gillar förstås inte alltför mycket långvarig värme, fettet kokar bort.

Har något vagt minne att jag fick borra ur en torx på min Renault 19 jag hade för många år sedan. Gängan fick jag aldrig ordning på, hade bromsskivan hängande på bara en av de två skruvarna därefter :-) Skivan sitter ju med hjulbultarna när allt väl är på plats.
#1600878
Tack för tipsen. Är litet orolig för det nya hjullagret redan nu med tanke på de höga temperaturerna från anliggande broms vad det nu är, bromsbackar eller att oket/anliggningsytor bromsklossar kärvar. Men litet extra värme lär inte skada.

Tänker även prova en strategi att köra mutterdragaren i åtdragningsläge säg en sekund, sedan lossdragning 10 sek på 200 Nm. Upprepa ett antal ggr. Återkommer med hur det gick i morgon. Går jag upp till 340 Nm så vet jag av tidigare erfarenhet att skruven går åt skogen om den inte lossar.
#1600886
Om skruven nyligen varit urskruvad kan den inte hunnit rosta fast. Om du då borrar ur skruvskallen så sitter gängdelen lös och kan lätt skruvas ut. Alternativt borra med "vänsterborr" så kommer gängdelen ut själv när spänningen i"huvudet" släpper. Jag har något liknande denna
https://www.industrigiganten.se/produkt ... -borrsats/
#1600893
Är den monterad med kemiskt gänglåsning?

Värme brukar vara svårt utan att förstöra allt känslig i närheten som lager.

Min favorit är mutterdragare på väldigt låg styrka men istället köra länge länge länge så vibrationerna till slut skakar loss gängan

Sämst av allt är ett långt handtag och dra för hand
#1600923
VolvoB20 skrev:Är den monterad med kemiskt gänglåsning?

Värme brukar vara svårt utan att förstöra allt känslig i närheten som lager.

Min favorit är mutterdragare på väldigt låg styrka men istället köra länge länge länge så vibrationerna till slut skakar loss gängan

Sämst av allt är ett långt handtag och dra för hand
Helt rätt!

Hade ingen vettig värmegrej men motionerade skruven ett tjugotal gånger ytterligare på ca 200 Nm, kort åtdragning 1 sekund, lång lossdragning typ 5 sekunder. Repeat. Bara detta genererar en ansenlig mängd värme i skruven. Även kört en del med slagskruvmejsel och slägga, dessa underskattade gamla fina verktyg.

Kände på den med ett långt spärrskaft men det var helt stumt, vågade inte dra mer - hade garanterat dragit av TX-50 bitset och det var det sista jag hade i stugan.

Sedan tänkte jag att den måste bort nu oavsett. Klickade in momentläge 3 på mutterknacken Milwaukee M12 FIWF12 (med det kraftfulla 6 Ah-batteriet) och skruven lossade på en bråkdel av en sekund. Först trodde jag den gått av, men nix: den kom ut hel.

Gängorna såg inte kloka ut dock, går inte ens att skruva tillbaka med handkraft pga extremt trögt i gängorna. Så det blir att rensa gängorna i navet med gängtapp och ny skruv vid nästa besök där. Som många noterat, den är inte kritisk men väldigt praktisk när man skiftar hjul osv så att bulthålen linjerar perfekt.

Tack för allt engagemang, nu blev det bra till slut med bromsen och att fixa till så det funkar som det ska! Det händer väl i princip aldrig att verkstäder går igenom allt noga, polerar glidpinnar och jämnar till bromsoken anläggningsytor, smörjer upp. Det är komponentbyte som gäller som regel, inget finlir som det man gör själv vid arbete med bromsar.

Så det var exakt så här, att motionera på relativt lågt moment kort åtdragning längre lossdragning. Upprepa många gånger. Absolut inte försöka dra loss med långt spärrskaft.
#1600924
Bra jobbat :-)
Det skulle kunna vara så att om man nån gång dragit hjulbultarna med för lågt moment och ställt sig hårt på bromsen så hamnade hela bromsmomentet som skjuvspänning över skruven som därmed mosade sina gängor..
#1600928
Ja det var väldigt intressant att gå till botten med detta som jag misslyckats med tidigare (avbruten skruv). En intressant teori om ev lågt hjulbultsmoment. Det ska inte underskattas att rensa gängorna ordentligt med stålborste innan man sätter i dessa skruvar med ett mycket blygsamt moment. Går det trögt så byt till nya skruv.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]