Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Oljefällans jobb är ju att återvinna oljedimma som annars skulle gått ut i ventilationen till insuget och förbränts i motorn. Rimligtvis rätt små mängder, det borde inte vara litervis med olja. :-/ Alla bilar hade ju inte ens oljefälla..
Nu kanske det cirkulerar olja mellan de två anslutningarna på blocket, jag har ingen aning.

Själv täcker jag över övre delen av grillen på vintern för att slippa få så mycket kalluft direkt in på motorn (och fällan).
Men folk här säger att så får man inte göra, det leder till överhettning! :-D
Nu har jag i och för sig en B5244S2 som producerar rätt lite värme och åker sällan fortare än 100 ..
Om det inte kan förklaras av något av dessa två öppningar så får man väl börja misstänka oljestickans tätning eller själva oljetråget.

Vad jag har förstått är att den övre öppningen är till för att leda ut ev. övertryck direkt från vevhuset till oljefällan. Låter lite onödigt för det är väl ihopkopplat med topplocket ändå och det borde väl räcka, som det gör på andra motorer. Men kanske det finns nån anledning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla hur det ser ut runt vevaxeltätningen bakom remskivan. Det såg rätt blött ut där på någon av dina tidigare bilder. Skulle kunna komma från oljefiltret kanske?
Inte helt omöjligt att det läcker på mer än ett ställe.
Övre öppningen ska nog släppa ut vevhusgaserna till fällan, den undre släpper tillbaka återvunnen olja (/majonnäs) in till tråget.
Och dessutom finns "extra"-ventilationen från kamaxelkåpan, slangen högst upp. Jag gissar bara :-)
Jag var dit och tittade med lampa men tycker det ser torrt ut där, måste kolla noggrannare i morgon. Men det finns spår at oljeläckage här och det fanns från tidigare då jag köpte bilen. Jag tänkte det såg ut som ett gammalt läckage då.

En sak jag vet läcker så är oljekorken, den behöver ny tätning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: lör 01 feb 2025, 18:39 --En sak jag vet läcker så är oljekorken, den behöver ny tätning.
Det skulle jag också behöva, berätta om du hittar.. :-)
Sen tror jag att vevhusventilationsslangen som går förbi påfyllningen har en läcka någonstans precis vid "flaskhalsen"
Och det där är stället man spiller på då man fyller på olja också :-D Allt rinner ner i tändstiftsbrunn #3
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kollade på din bild igen, det ser ut som om mesta oljan kommer ut vid vevaxeländen eller möjligen oljefiltret.
Det som läcker från oljefällan borde rimligen inte hamna där
Kollat att oljefiltret är fastskruvat? Kanske läge att ta loss filtret och kolla packningen..
__läckage.jpg
__läckage.jpg (113.56 KiB) Visad 2863 gånger
Ja just jag kollade ovanifrån, där såg det torrt ut. Oljefiltret är värt att kolla. Men det låter som det blir att plocka bort kamremmen trots allt för att verkligen gå till botten med detta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du startar upp så bör du kunna se att det droppar olja någonstans.. När det blir sådär blött :-/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Börja med det mest uppenbara.. har du haft loss oljefiltret och kollat gummipackningen? :-)
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 49

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump