Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Tjena! Som rubriken lyder så har jag el fel på min 940.

Det har kommit och gått ett tag men nu blir jag inte av med det.

Det första felet är att ibland när jag parkerar och stänger av och tar ut nyckeln så står fortfarande både vindrutetorkarna och fläkten och går. Klappar man till uppe på instrumentbrädan så dör allt i typ 5 sekunder för att återigen starta.

Min tankmätare har haft lite sitt egna liv i ett par månader. Ibland så går den ner till tom och så får man knacka lite i instrumentbrädan så hoppar den igång igen.

Nu idag så kom båda felen samtidigt ungefär. Kan dom hänga ihop?

Alla tips och idéer mottages !!
Användarvisningsbild
av lennarte
Torkarna, och tror jag även fläkten går på X strömmen (radioläge). Kan vara något fel på bakstycket på tändlåset.
av IonNoSec
Hej! Problem kvarstår. Märkt dock att om jag så lite som petar på säkringsdosan så dör allt en stund.

Det är säkring 14,15 och 16 som verkar ha problem.

14, lighter, audio
15, horn, wiper/washer
16, fan climate control
av IonNoSec
Hej! Har ryckt och slitit i alla kontakter o kablar i magisk så försvann problem på dom andra säkringarna. Bestämde mig att mäta igenom alla säkringar under askkoppen och jag har ström på dessa.

1 Fuel pump, engine control
2 Headlamp flasher, central locking, hazard
5, clock
6 fan climate control

Är det rimligt? Vart ska man felsöka vidare?!
av atteatte
Centrallås, varningsblinkers och klocka vill du väl ska fungera även med nyckeln ur? :-)
Jag tror fläkten också ska kunna gå med nyckeln ur, min bil kör den en stund efter man stängt av bilen om man haft AC igång för att blåsa bort kondens ur klimatanläggningen.
Säkringen till ECU/bränslepump vet jag inte säkert, men någonstans ska den ju ha konstant ström ifrån för att hålla minnet.
Användarvisningsbild
av Chris72
Hade det varit min bil hade jag nog bemödat mig med att ta ur askkoppen, lilla facket där ciggtändaruttaget är och ev. stereon o radiofacket med. o Sen hakat loss elcentralen o vänt på den o kolla så inget ligger o glappar o bränner. som sagt inte helt ovanligt med kabelbrand. Kan ju vara en av direktmatningarna från batteriet som glappar.
//Chris
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]