Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
GustavE skrev:Det måste vara bättre att man vet att den stora veckohandlingen kostar 4000 kr. Istället för att det är ett lotteri där den kan kosta 1600 kr om man har tur. Men har man otur kostar den 35 000 kr. Undra hur många timpristrixare som varaktigt skulle ha råd att handla mat för 35 000 i veckan?
Det är risk för att det blir en del personer som kommer att manipulera mätningen av energin. Vet man hur är det enkelt, tyvärr. :-/
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Det höga elpriset blev idag en bra affär för mig. Trots att det inte var 100% sol så fick jag 26kWh från panelerna. Av det sålde jag 12kWh, förbrukade och laddade batterierna med resten. Får köpa ca 10kWh. Kommer att ladda en del i natt.

Dom flesta blir glada av sol, jag blir dubbelt så glad! :-D :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Skönt att nolla även i januari.
IMG_0306.jpeg
Ja, själva elpriset blir inte så högt. Det som kostar är överföringen, skatter, moms och abonnemang till nätägaren. Hur mycket betalar du där?

Min nätägare har nu IGEN höjt sina priser rejält, och det har dom gjort var 6:e månad senaste tre åren. :mad:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:2155:- va det till nätägaren.
Förra januari va elräkningen på 2391:- så viss skillnad är det ju ändå.
:-)
Tack för ditt svar!

Jag ville bara få fram att elen ändå inte är gratis för att man har solceller och batteri. Och när man ser hur mycket det ändå blir till nätägaren så börjar tankarna, i alla fall mina :-) , att snurra om att gå ”Off grid”. Varje gång jag tänker en gång till så inser jag att det blir för dyrt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Räkningen för januari blev 3874 kr. I fjor var det 5368 kr (mycket kallt) 2023 var det 3357 kr. Solcellerna har inte fungerat så bra (platt tak och inte mycket sol. Sista 2 veckorna har det dock producerat igen. Solen lyser ju redan mer och är högre upp så snart producerar det mer än vi konsumerar. Kan ju inte direkt jämföra med något annan månad ännu
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har gjort en liten sammanställning på hur Ystad Energi har ändrat sina avgifter. Dels dom fasta abonnemangspriserna, överföringsavgifterna, kostnad för att få mata ut på nätet och nätnyttoersättningen.
2020 var abonnemangsavgiften 3243,75 kr/år inklusive moms.
2025 är den höjd till 6741 kr/år inklusive moms. en höjning med makalösa 108%.
Dessutom får man BETALA en fast avgift på 1250kr/år som infördes 2024-07-01. Lite nätnyttoersättning som inte täcker upp den avgiften. Den ersättningen är baserad på timspotpriset enligt denna formel: (2,892+(5,61%*Spotpris)+1,44). Exklusive moms då jag inte redovisar moms.
Överföringsavgiften är också baserad på timspotpriset enligt denna formel: (2,892+(5,61%*Spotpris)+4,12)+25%. Detta inklusive moms.

Slänger med priserna för fjärrvärme som också sköts av Ystad Energi.

Gissa om jag skulle vilja gå offgrid...
Elpris.jpg
Elpris.jpg (484.55 KiB) Visad 1367 gånger
av vjohnj
Ja vad säga?
Bara köpa mer sol och vind samt mer batterier.
För ni trodde väl inte det skulle bli billigare med sol/vind/batteri?! Än att köpa el direkt..

Vore kul om nån av er med sol / batteri ger riktiga kosta per kwh, Inc alla kostnader och vad ni har fått i sol. Så delat på alla in kostnad och delat på kwh som det har get. Vad ger det i kwh pris
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi har "bakat in" solcellerna i huslånet. Ska du köpa med lånade pengar så får du ingen "vinst" i det. Har du pengar "på banken" som bara står där kanske det vara vinst i det. Vi räknar att denna investering lönar sig på det sättet att det höjer priset på huset (lågt belånat). Men det är ändå bara spekulationer. Vi fick 50% i "statlig hjälp" och höjde lånet till max på nuvarande lånelöfte och betalade 80000 kr "ur egen ficka". Så varje sparad kW är ju en vinst i sig. Sedan verkar det som att köpa ved som hjälp med värmen vintertid inte lönar sig längre. Över 1200 kr m³ (lösvikt) är det billigare med värmepumpen (luft/luft).
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 279

Har sett varianter när man placear celler oc[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]