Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BertilN
Jag har fått detta felmeddelande och skulle vilja få bort det. Om jag förstått rätt dyker denna felkod upp efter 8 år från att bilen är ny då Volvo tycker att man skall byta batteri i enheten då eftersom det finns risk att det blir dåligt. I andra trådar har jag läst att det finns en programvaruuppdatering som på något sätt ger ytterligare tid utöver de 8 åren, men känner mig lite osäker om detta är riktigt. Min egentliga fråga är hur felmeddelandet nollställs. Tanken med felmeddelandet är väl att man skall byta batteriet och därmed också nollställa meddelandet. Hur görs det?
av least
Det som uppdateringen gör är att man nollställer räkneverket (dvs det som nu räknat upp till 8 år.)

Du kommer med största sannolikhet få ett annat felmeddelande ifall batteriet faktsikt är dåligt, och då byter man det.
av BertilN
Bilen är en V90 MY-17.

Varför skulle det finnas en programvaruuppdatering som bara nollställer, och vad är funktionen med felmeddelandet om det inte är för att varna för batteriet?
av AndS
BertilN skrev: fre 31 jan 2025, 15:24 Bilen är en V90 MY-17.

Varför skulle det finnas en programvaruuppdatering som bara nollställer, och vad är funktionen med felmeddelandet om det inte är för att varna för batteriet?
Kanske för att 2/3G i mobilnät nedmonteras, dumt att byta batteri i bilar som bara har det i VoC.
av Gelis
Det går inte att radera felmeddelandet på din årsmodell även om du byter batteriet själv. Finns ingen scanner (utom Vida) som klarar detta. Jag vet för jag har testat. Bara lämna in på Volvo för ny programvara. Vad den programvaran gör låter jag vara osagt. Men det här med 8 år har jag inte hört förut, om det nu inte är någon som förväxlat med hybridbatteriets kapacitetsgaranti som tydligen är 8 år.
av BertilN
Tack för svar.
Jag försöker förstå vad felmeddelandet egentligen betyder, dvs vad det är som gör att det dyker upp. Jag antog att det hade att göra med med batteriet i enheten, men det var bara en gissning från min sida baserat på andra inlägg på forumet. Att enbart programuppdatering skulle vara lösningen tycker jag låter konstigt, såvida man inte fixar någon bug i programvaran. Jag menar att man har ju inte lagt in detta felmeddelande för att man skall uppdatera programvaran. Men sen kan det ju vara så att det kanske löser problemet ändå.
Det bästa är kanske att vända sig till Volvo, och lita på att de vet vad man skall göra.
av Gelis
Jag fick detta meddelande i slutet av förra året, läste ut bilen med min scanner där det står helt klart att backupbatteriet är under en viss % av laddningsgraden och behöver bytas. Nu lämnade jag in bilen på Volvo för batteribyte då jag visste att felmeddelandet inte går att släcka själv. Orkade inte att byta batteriet själv för att spara några kronor då jag ändå var tvungen att åka till Volvo. Passade på att göra service samtidigt.
av BertilN
Nu har jag kontaktat Volvo eftersom jag kom på att felmeddelandet dök upp nästan exakt ett år efter att jag senast betalade för VOC-abonnemanget, och att jag inte fått något meddelande om ny betalning. När jag kollar i mobilen så startar inte Volvo-appen. När jag kontaktar Volvo får jag reda på att mitt abonnemang fortfarande gäller men att det är dags att betala. Numera skickar de inte ut något mejl om detta utan det kommer som ett felmeddelande i bilen!!! Enligt Volvo är det felmeddelande jag har nu angående batteriet och är "Volvo On Call Service erfordras". När det är dags för ny betalning skall meddelandet vara "Volvo On Call-abonnemang snart slut". När batteriet har bytts kommer det andra meddelandet att visas.

Jag tycker detta är lite förvirrande, men tänker nu lämna in bilen för byte av batteriet. Sedan får jag ta itu med betalningen. Enligt Volvo skall man lägga in sitt kort någonstans och sedan dras det automatiskt. Jag tycker detta låter krångligt. Kan inte förstå varför de inta kan skicka faktura med mejl som tidigare.

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]