Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev: Vad är förväntat livslängd på solcellerna, elektroniken, batterierna?
Mina solceller har 20 års produktionsgaranti på minst 86%.
Växelriktaren har 10 års garanti.
Batterierna får jag återkomma till, men jag har för mig 10år med någon max degradering.

Sen hur livslängden blir är nog väldigt beroende på vilken kvalité det är på grejorna man köpt.
Solcellerna anses prestera i över 30år. Där är det nog effektivare paneler som gör att man kommer att byta.
Växelriktarna är effektiva, kommer nog att bytas när dom går sönder, vet att dom som sitter inomhus mår bättre.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nytt rekord i batteribrand :-/
Videon verkar handla om upprepade incidenter med LG-batterier, inte glasklart om det var sådana som startade branden.
Det var inte Tesla iallafall
Världens 3:e största batteripark förstörd till 80%. Låter som om väldigt många $$$ gick upp i rök där.

Användarvisningsbild
av GustavE
Har håller en engelsk programledare upp en liten bit av något som diskuterats mycket i tråden. Kanske till och med anledningen till att denna tråd finns.
Intressant att se. Bra gjort av Englands SVT.
Undra vad priset per meter är.
[GoogleVideo]
[/GoogleVideo]
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev: mån 20 jan 2025, 19:26
VolvoB20 skrev: Vad är förväntat livslängd på solcellerna, elektroniken, batterierna?
Mina solceller har 20 års produktionsgaranti på minst 86%.
Växelriktaren har 10 års garanti.
Batterierna får jag återkomma till, men jag har för mig 10år med någon max degradering.

Sen hur livslängden blir är nog väldigt beroende på vilken kvalité det är på grejorna man köpt.
Solcellerna anses prestera i över 30år. Där är det nog effektivare paneler som gör att man kommer att byta.
Växelriktarna är effektiva, kommer nog att bytas när dom går sönder, vet att dom som sitter inomhus mår bättre.
Det är samma här. Köpt av och monterat av 1KOMMA5. Jag har batterier och växelriktare i garaget. 10 år frammåt, det går fort......
Användarvisningsbild
av GustavE
Norges statsminister Jonas Gahr Støre säger på fredagen att regeringen vill införa fast pris på el för norska elkonsumenter, skriver e24.no.

Vid en presskonferens tillsammans med energiminister Terje Aasland ger statsministern ett förslag om 40 öre per kilowattimme, som ska möjliggöras genom statliga subventioner.
Som Gustav i Svensson Svensson en gång sa:
"Om vi har riktig tur, kanske utvecklingen går bakåt"
Användarvisningsbild
av GustavE
Det måste vara bättre att man vet att den stora veckohandlingen kostar 4000 kr. Istället för att det är ett lotteri där den kan kosta 1600 kr om man har tur. Men har man otur kostar den 35 000 kr. Undra hur många timpristrixare som varaktigt skulle ha råd att handla mat för 35 000 i veckan?
  • 1
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 280
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]