Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulflindberg
Servade bilen vid ca 13200 mil och då jag kör ca 3000 mil om året blev det en stor service inklusive byte kam- och hjälprem. Det tog ca 2 timmar och priset blev ca 15600 sek. Jag reagerade redan på förra servicen som tog 45 minuter och landade på över 9000 sek. Nästa bil blir nog inte en Volvo........Vad betalar ni för service av era bilar?
ulflindberg skrev: ons 29 jan 2025, 10:12 Servade bilen vid ca 13200 mil och då jag kör ca 3000 mil om året blev det en stor service inklusive byte kam- och hjälprem. Det tog ca 2 timmar och priset blev ca 15600 sek. Jag reagerade redan på förra servicen som tog 45 minuter och landade på över 9000 sek. Nästa bil blir nog inte en Volvo........Vad betalar ni för service av era bilar?
låter som en standard pris hos auktoriserad verkstad. tror inte en annat märke skulle bli billigare, bmw, merca, audi är ju dyrare än volvo på service. skoda, toyota, hyundai kanske är något billigare.
Tyvärr totalkostnad är från oljan (gissar att det kostar runt 250-300kr/l) så bara där är kostnaden 1/3 av totalen.

har du fakturan/offerten kvar från servicarna? då ser du vad som sticker ut.
av perhall
Håller med om att det är dyrt, men få verkar reagera. Pratade med en kollega precis som lämnade sin BMW 330e för service, det tog knappt en timma och kostade nästan 8 000...
av 246
Ring runt till närliggande verkstäder och be om offerter. Gissar att du bor i Varberg och då bör du ha ett antal ÅF att jämföra med.
Vet folk som fått oljeservice plus hela kamdelen för 9k hos ÅF.
Kan i många fall löna sig att ringa runt. Sämre blir det väl för dom som bor långt uppåt i landet
Så är det väl med samtliga märken. Köp en bil som är 6 år gammal så får man classic-pris. Nya kärror är det större pålägg på då de förväntas servas hos en märkesverkstad. Det behövs inte om man inte vill så klart, man får samma garantier ändå men kanske inte mjukvaran. Kolla med Mechanum med till nästa gång, där vill jag minnas att de har mjukvaran med men borde ligga lägre i pris

När vi hade en V50 hade svärmor en Yaris, båda va väl ungefär av samma årsmodell och samma mil. Vi servade hos en Vovo åf och hon hos en Mekonomen och hon betalade nog en 30% mer vid varje service men tyckte läget de hade va smidigt så höll sig där. Man får kolla runt
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
En fördel med Volvo är att det brukar finnas flera olika verkstäder som kan utföra service. Det gör att det ofta går att hitta bättre pris på service. I alla fall så länge man kan tänka sig någon annan än lokala volvohandlaren.

Service till bilar är dyrt. Det skadar inte att jämföra även den biten innan bilköp. Jag är dock inte helt säker på att servicekostnaden diskvalificerar Volvo.

Jag har haft Volvo, Audi och BMW under de senaste åren. Volvo har inte utmärkt sig för att vara dyr att serva. Snarare tvärtom.
av MrSpock
Jag bytte från XC70 till en XC60 MY22 B4 Diesel i augusti 2024 och av någon anledning fick jag inte serviceavtal på den nya bilen trots att jag bad om det. Något strulade.

När jag skulle göra en standardservice på Bilia (bilen hade då gått drygt 6000 mil) fick jag priset 10500 kr. Då hickade jag till.

Men de var väldigt hjälpsamma, jag kunde ordna serviceavtal 599 kr/månad samma dag istället så blev servicen "gratis". Dvs man får en bra rabatt om man binder upp sig.

Avtalet är på 36 månader men det finns olika bindningstider och olika pris.
av Lobocut
Betala 9000kr för 45 min jobb, det är helt orimligt mycket. Dom byter olja, oljefilter. Eventuellt också luftfilter, kupefilter och bränslefilter. Resten är ju bara simpla kontrollpunkter, som att titta på nivån på vätskor, mönster på däcken, däcktryck, se om det är något leakage under. Är detta värt 9000kr? absolut inte.

Folk bör ifrågasätta mer, och jämföra priserna.
av Mumsmums
Är det inte kamremsbyte vid 18 000 mil? Jag servade nyligen en stor service på min 2021:a vid 9 700 mil och då var det byte av hjälprem, bränslefilter och kupéfilter. Kostnad 10 400 kr.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]