Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan
Jag funderar på att skaffa en Volvo och då XC60 eller XC90.
XC90 är ju nyss faceliftad och ser bättre ut av de 2 och har nyare teknik.
Men jag undrar om den kanske är lite för stor att köra och tex parkera i parkeringsgarage osv..

Jag hade 2 år sen en då helt ny Skoda Kodiaq och var tveksam att den var för stor då jag köpte den men den fungerade bra i storlek.
Men har egentligen alltid gillat Volvo bäst så...

Är XC90 mkt större än Skoda Kodiaq?
Och vad är er erfarenhet av att äga och köra XC90 i Sverige där vi har små parkeringar och små vägar osv?
tacksam för svar
Här är måtten på XC90 T8 2025 (Facelift) och Kodiaq TDi 2023, som synes är Volvon större...
Det ska även säga att nya faceliftade Kodiaq är större än den tidigare modellen nedan.
.
XC90 2025 Facelift.jpg
XC90 2025 Facelift.jpg (30.3 KiB) Visad 2199 gånger
Kodiaq 2023.jpg
Kodiaq 2023.jpg (29.53 KiB) Visad 2199 gånger
Se bara till att få med 360-kameran så kommer det att gå bra.

XC90 är en stor bil, men jag har inte upplevt några större problem med det i Sverige. Visst, har du en Fiat 500 är det lättare att hitta gatuparkering i storstäder. Men det är inte riktigt jämförbart.
Hejsan
Tack för feedback. Och jo 360 kamera är nog bra förståss.
Jag är inte så ofta i stan utan bor i landsbygd varpå stor bil är bra då man vill få med sig saker.
Samtidigt då jag är i stan blir det ofta hotel parkeringsgarage som verkar gjorda för just Fiat 500 i bland :-)

Därav att jag funderar emellan XC60 och XC90...prismässigt är det inte så stor skillnad då jag vill ha med mkt utrustning på en xc60 om så..Och då är ju xc90 som sagt just nu faceliftad och ser riktigt bra ut...

Hur är det med kvalitet på en xc90 - är det mkt som krånglar?
Hur ser det ut med kvalitet om man ser på xc90 vs xc60? Är det mer problem med xc90 då det är en stor bil?
Eller är det snarare mindre problem med xc90 då det är mer top of the line bilen och mera nogrant hopskruvad?
Jag tänker att om jag skaffar en xc90 att jag då ska ha den lång tid dvs 10år+
Förr i tiden kunde ju volvo bilar gå 50 tusen mil plus om så...är det fortfarande så?

Många saker i xc90 verkar ju ha högre nivå än xc60...Det jag tror mig förstått är att strålkastarna är bättre i xc90-vet ni om det är så?
Och mera bra material överallt då...Finns det områden ni tänker på som är bättre i xc90 än xc60 som är bra att veta?
Många prylar under skalet, och ibland även synliga, är förstås likadana. Skulle tro att skillnaden för Volvo är snarare att de har mer förtjänst på XC90.
Det finns ju en del typfel på XC90 har jag förstått. En del av dem beror på vilken årsmodell man har. Låskistor, lampor i dörrhandtag, panoramatak, luftfjädringskompressor...

Krångelfritt är det nog inget som är.
90-serien är tänkt att upplevas som mer påkostad än 60-serien, åtminstone vad gäller de högre utrustningsnivåerna.

Exteriörmässigt är det inga stora skillnader gällande kvalité, interiört och möjligtvis även utrustningsmässigt är skillnaderna mer påtagliga. Interiört känns 60-serien mer modern - och det tycker jag även inkluderar S/V90 - medan XC90 har en annan design som i jämförelse känns mer omodern. Å andra sidan upplever jag 60-serien som något kal och XC90 som mer generös. S/V90 är på samma front däremot det bästa av två världar.

Har kört flertalet XC90 och det är absolut en större bil. Den känns däremot lätt att framföra tack vare modern teknik och bra design, men oundvikligen förblir den lika stor. Hade tidigare en XC60 MY20 under en längre tid och den trivdes jag bättre i på många sätt. Hade mitt behov för mer utrymme i bilen varit större hade jag givetvis fått överväga en större bil, även om jag helst hade undvikit det.
Gått från en Xc60 T8 med det mesta i utrustning till en xc90 -25.
Reflektioner hittills:
Xc60 är roligare att köra, vilket är ganska självklart.
Xc90 är mer kvalitet i interiören och mycket tystare.
Xc90 är stor att parkera men inget som gör att du inte skall köpa den.
Xc90 T8 vs xc60 T8 båda med stora batteriet. Minst 1,5-2dl mer per mil.
Saknar jag xc60? Absolut inte!
Viktigt i min mening att få med på xc90 är luftfjädringen.

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]