Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
Med max 30km körsträcka på el i kyla så klarar man sig rätt bra med förvärmd kupé samt stol och rattvärme.
Kör man längre så startar motorn ändå och det blir varmt i kupén.
Hej! Har nyligen hämtat ut min xc60 t6.
Och det här med räckvidd el…
När jag körde ut från bilhallen stod räckvidden på 81km som är den teoretiska räckvidden. Men nu, några dagar senare är full laddat batteri bara 52km?
Är det rätt? Jag fattar att det nu under vintern slukar elkapacitet mer än tex vår/sommar, men räckvidden från start ska väll vara detsamma?
Så vill jag minnas att det var på min föregående XC60, dock med räckvidden på 35km.
miicke86 skrev: sön 26 jan 2025, 09:25 Hej! Har nyligen hämtat ut min xc60 t6.
Och det här med räckvidd el…
När jag körde ut från bilhallen stod räckvidden på 81km som är den teoretiska räckvidden. Men nu, några dagar senare är full laddat batteri bara 52km?
Är det rätt? Jag fattar att det nu under vintern slukar elkapacitet mer än tex vår/sommar, men räckvidden från start ska väll vara detsamma?
Så vill jag minnas att det var på min föregående XC60, dock med räckvidden på 35km.
Känns helt rimligt. Har en v60 t6 2024 och kommer nu på vintern 50-60 km med elvärme igång. Har testat att stänga av elvärmaren för att se skillnaden och då kommer man längre, typ 70-80 km. Men det blir kallt utan elvärme, även om ratt- och rövvärmen igång 😉

I somras låg jag runt 70-75 km i snitt, som mest 83 km har jag kommit om jag inte minns fel.

Bensinförbrukning när batteriet är slut hamnar runt 0,6-0,7 l/mil på motorväg och inte alltför tung fot.
0,6 med tomt batteri på motorväg... hm, under 0,8 svårt tycker jag.

Har kört 95 km som mest, går nog runt 50 när det är kallt.

35 i den gamla var inte uppgiven förbrukning? Hade för några år sen en 2021 XC60 laddhybrid och det stod alltid nästan 35 när man åkte iväg, har för mig den hade strax över 50 WLTP
Vi kommer mellan 65-75 km nu på vintern här i Göteborg, har väl kört nästan 80 km som längst. Märker skillnad mellan sommardäcken och vinterdäcken. Kommer längre nu.
perhall skrev: tor 30 jan 2025, 00:11 0,6 med tomt batteri på motorväg... hm, under 0,8 svårt tycker jag.

Har kört 95 km som mest, går nog runt 50 när det är kallt.

35 i den gamla var inte uppgiven förbrukning? Hade för några år sen en 2021 XC60 laddhybrid och det stod alltid nästan 35 när man åkte iväg, har för mig den hade strax över 50 WLTP
Jodå, du har helt rätt att 0,6 är svårt. Går när jag kör i Norge och ligger runt 100 med okokt ägg under gaspedalen; annars har du helt rätt att så fort du lägger dig runt 120-125 så är det lätt att hamna upp mot 0,8.. bensinaren är väldigt känslig för hur man kör, måste planera mer och undvika mycket gas/broms. Dieseln jag hade innan var betydligt mer förlåtande, och också snålare.
Hur mycket laddar ni era laddhybrider?

Har en XC60 T8 -20 och vid helt urladdat batteri så lyckas jag endast klämma in 8,6kWh

Är det något att göra med brutto/netto på batterikapacitet?
8,6 låter rimligt med tanke på att batteriet aldrig blir tomt på riktigt.
Jag har som mest fått i 9,3kWh i mitt, men i det fallet kördes förvärmning av kupé innan laddningen avslutades, vilken matas av laddaren om bilen är inkopplad då.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]