Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick nyss alla 4 bromsbeläggen bytta, rullade ut från verkstaden och bromspedalen tar betydligt djupare/mjukare än förut? Är det normalt? Även när jag står still och pumpar pedalen så blir det inte mycket skillnad.

Verkstaden stängde precis när jag stack så kan ringa de först imorrn.

S90 -2018
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 13:39 Fick nyss alla 4 bromsbeläggen bytta, rullade ut från verkstaden och bromspedalen tar betydligt djupare/mjukare än förut? Är det normalt? Även när jag står still och pumpar pedalen så blir det inte mycket skillnad.

S90 -2018
här finns en tråd som är cirka ~14år och det gäller just det du efterfrågar. viewtopic.php?t=75800

när du bromsar funkar allt utöver att det tar djupt ?
har du kollat att bromsskivorna är bra eller behöver dom också bytas ?
Nya belägg måste nötas in mot spåriga skivor innan de får perfekt och stum anliggning, det kan ta några mil.. :-)
UnleashFusion skrev: ons 29 jan 2025, 13:57
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 13:39 Fick nyss alla 4 bromsbeläggen bytta, rullade ut från verkstaden och bromspedalen tar betydligt djupare/mjukare än förut? Är det normalt? Även när jag står still och pumpar pedalen så blir det inte mycket skillnad.

S90 -2018
här finns en tråd som är cirka ~14år och det gäller just det du efterfrågar. viewtopic.php?t=75800

Bilen stannar när jag bromsar iaf, man förlorar väl några millisekunder pga pedalen är svampig. Är van att behöva trycka lite, nu måste jag trycka ordernligt känns det som. Men visst går det att tvärnita.

Var på besiktning i förrgår, han sa att skivorna är bra men beläggen är slut och måste bytas.

Tack för tråden, men det verkar finnas två olika svar i tråden?
- Det är normalt och man behöver inte göra något. Löser sig efter några dagar / mil.
- Man måste lufta bromsarna
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 14:13
UnleashFusion skrev: ons 29 jan 2025, 13:57

S90 -2018

Bilen stannar när jag bromsar iaf, man förlorar väl några millisekunder pga pedalen är svampig. Är van att behöva trycka lite, nu måste jag trycka ordernligt känns det som. Men visst går det att tvärnita.

Var på besiktning i förrgår, han sa att skivorna är bra men beläggen är slut och måste bytas.

Tack för tråden, men det verkar finnas två olika svar i tråden?
- Det är normalt och man behöver inte göra något. Löser sig efter några dagar / mil.
- Man måste lufta bromsarna
Det är nog som Erik skrev ovan, dock ska jag inte säga med "säkerhet" att det är så då jag oftast brukar göra skivor och belägg samtidigt. Te.x om du behöver åka idag, kör som vanligt och se om det blir någon skillnad tills imorgon. annars får du prata med verkstan som skulle ringa upp?
Att du måste trycka längre i pedalväg låter inte som att det löser sig med att beläggen slits in.
Ett nytt belägg hugger direkt och med bilens vikt på 2 ton så är det mycket rörelseenergi som sliter på beläggen från start.

Att du måste trycka "djupare" tyder på att det finns något som kan komprimeras mellan pedal och ok - det är troligen luft kvar i systemet.
(Och om besiktningsteknikern sa att de är "slut" antar jag att man menar att det biter dåligt när man bromsar.)

Tillbaka till verkstaden och be dem kika på nytt.
least skrev: ons 29 jan 2025, 14:45 Att du måste trycka längre i pedalväg låter inte som att det löser sig med att beläggen slits in.
Ett nytt belägg hugger direkt och med bilens vikt på 2 ton så är det mycket rörelseenergi som sliter på beläggen från start.

Att du måste trycka "djupare" tyder på att det finns något som kan komprimeras mellan pedal och ok - det är troligen luft kvar i systemet.
(Och om besiktningsteknikern sa att de är "slut" antar jag att man menar att det biter dåligt när man bromsar.)

Tillbaka till verkstaden och be dem kika på nytt.
Nej besiktningsteknikern sa att bromsverkan är bra. Bara att beläggen är slitna och bör bytas.
I princip ska det inte komma in luft i bromsoken bara för att man byter belägg. Men jag tror faktiskt det har hänt mig en gång.. Bak-oken på P80 var kända för att dra in luft av oförklarlig anledning :-)
Börja med att köra in beläggen, hjälper inte det så får man lufta alla bromsok.
Det här är inte rocket science :party:
Erik Å skrev: ons 29 jan 2025, 15:20 I princip ska det inte komma in luft i bromsoken bara för att man byter belägg. Men jag tror faktiskt det har hänt mig en gång.. Bak-oken på P80 var kända för att dra in luft av oförklarlig anledning :-)
Börja med att köra in beläggen, hjälper inte det så får man lufta alla bromsok.
Det här är inte rocket science :party:
Tack för detta! Testar köra 10 mil sen kollar jag med verkstan
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 15:23 Tack för detta! Testar köra 10 mil sen kollar jag med verkstan
Du bör märka en ganska snabb förbättring om det är spårigheten på skivorna som är boven i dramat ;-)
Belägg och skivor anpassar sig till varandra så att säga :-D

Om du kör i blött väglag kommer du förmodligen att se att slitytorna på skivorna inte blir blanka i sin helhet utan det blir cirklar, omväxlande svarta och blanka, det senare bara där beläggen har bra anliggning.

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]